لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۲

مخالفت با طرح الحاق کرانه باختری به اسرائیل در قطعنامه سناتورهای آمریکایی


لیندزی گراهام از جمله امضاکنندگان این قطعنامه است
لیندزی گراهام از جمله امضاکنندگان این قطعنامه است

شماری از سناتورها در کنگره آمریکا با ارائه پیش‌نویس قطعنامه‌ای با هدف تاکید بر ادامه تعهد کشورشان به «راهکار دو کشوری» برای نزاع اسرائیلی- فلسطینی، با هر نوع قصد دولت اسرائیل جهت الحاق کرانه باختری به خاک خود مخالفت کردند.

سناتور جمهوری‌خواه لیندزی گراهام و سناتور دموکرات کریس ون هالن که مبتکر تنظیم پیش‌نویس این قطعنامه بوده‌اند، ابراز امیدواری کرده‌اند طرح آنها با حمایت فراجناحی به تصویب برسد.

در همین حال، این پیش‌نویس اشاره صریحی به نام بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل ندارد؛ آقای نتانیاهو دو ماه پیش «قول انضمام شهرک‌های عمده یهودی‌نشین کرانه باختری به خاک اسرائیل» را به حامیانش داده بود.

پیش‌نویس قطعنامه مورد نظر سناتورهای عمدتا دموکرات در حالی روز پنج‌شنبه، ۱۶ خرداد، به سنا ارائه شد که الیزابت وارن و برنی سندرز، دو نامزد حزب دموکرات برای انتخابات ریاست جمهوری سال آینده آمریکا نیز در میان حامیان آن هستند.

به گزارش جروزالم پست، در پیش‌نویس قطعنامه آمده است که منضم کردن یک‌جانبه هر بخشی از کرانه باختری به اسرائیل، «راهکار دو کشوری را با مخاطره روبه‌رو کرده، به مناسبات اسرائیل با همسایگان عرب آن لطمه زده، موجودیت اسرائیل به عنوان یک کشور یهودی و دموکرات را تهدید کرده و امنیت اسرائیل را نیز به مخاطره می‌اندازد».

این پیش‌نویس می‌افزاید: «راهکار دو کشوری، بهترین امید برای حفظ ماهیت یهودی و دموکراتیک اسرائیل، ضمن حفظ حق حاکمیت فلسطینیان و ایجاد اساسی برای یک صلح پایدار و شکوفایی (برای دو ملت) است.»

وب‌سایت آمریکایی آکسیوس در این باره نوشت که تصویب این قطعنامه می‌تواند کاخ سفید را در حالی که در آستانه رونمایی از طرح صلح خود است، «زیر فشار قرار دهد».

وزارت خارجه آمریکا تایید کرده که در جریان کارگاه فرصت‌های اقتصادی بحرین که روزهای چهارم و پنجم تیر در منامه پایتخت بحرین برگزار می‌شود از بخش اقتصادی طرح صلحی که دولت دونالد ترامپ دو سال روی آن کار کرده، موسوم به «معامله قرن»، رونمایی خواهد کرد اما هنوز معلوم نیست بخش سیاسی و اساسی این طرح کی منتشر خواهد شد.

جرد کوشنر مشاور ارشد دونالد ترامپ و سرپرست تیم تنظیم‌کننده «معامله قرن»، گفته است که این طرح شامل «راهکار دو کشوری» به مفهوم شناخته شده آن نیست، اما «امتیازات کلان اقتصادی برای ارتقای زندگی فلسطینیان دارد» و دنیا باید «با ذهنی باز» با این طرح برخورد کند.

در صورتی که پیش‌نویس قطعنامه سناتورهای آمریکایی نیز در کنگره این کشور به تصویب برسد، فشار بر دولت اسرائیل نیز محسوب می‌شود در حالی که حمایت کنگره از این هم‌پیمان خود عمدتا فراجناحی است.

نتانیاهو از اواسط فروردین امسال دیگر «قول» انضمام را تکرار نکرده، اما این هفته در پنجاه و دومین سالروز جنگ سال ۱۹۶۷ گفت کشورش «برای همیشه در اراضی آزاد شده‌ باقی می‌ماند».

وی صریحا از «یهودا و شومرون» (کرانه باختری) نام برد.

در حالی که نتانیاهو ظاهرا امیدوار است دولت کنونی آمریکا حاکمیت اسرائیل بر بخش‌هایی از کرانه باختری را نیز مانند بلندی‌های جولان و اورشلیم بپذیرد، روزنامه هاآرتص یادآور شده، گروهی از اعضای یهودی کنگره که از حامیان قوی اسرائیل نیز هستند، دو ماه پیش با ارسال نامه‌ به نتانیاهو نسبت به انضمام بخش‌هایی از کرانه باختری هشدار دادند.

XS
SM
MD
LG