لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۰

آمریکا بالن چینی را مورد هدف قرار داد


رسانه‌های آمریکایی از ساقط کردن«بالن جاسوسی» چین بر فراز اقیانوس اطلس خبر داده‌اند.

شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان از قول مقامات آمریکایی می‌گوید جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا دستور شلیک به «بالون جاسوسی» چین را صادر کرده و این بالن که از پنج روز پیش وارد آب‌های آمریکا شده بود، ساقط شده است.

گزارش روزنامه نیویورک تایمز نیز می‌گوید،بالن یاد شده چینی که طی پنج روز گذشته مسیری مورب از جنوب شرقی آیداهو به کارولینا پرواز می‌کرد، در سواحل کارولینای جنوبی ساقط شده است.

این گزارش می‌افزاید آقای بایدن از روز سه‌شنبه در حال گفت‌وگو با پنتاگون درباره گزینه‌های نظامی بود.

چین مدعی است این بالن به صورت تصادفی وارد حریم آمریکا شده است، اما پنتاگون روز جمعه ۱۵ فروردین اعلام کرد یک بالن دیگر مظنون به جاسوسی برای چین را بر فراز آمریکای لاتین رصد کرده است.

رهگیری بالن‌های چینی با واکنش شدید دولت آمریکا، شکایت رسمی به نمایندگی دیپلماتیک چین و اعتراض نمایندگان کنگره به خصوص از سوی حزب جمهوری‌خواه روبه‌رو شده است؛ جمهوری‌خواهان خواستار اتخاذ موضعی «قاطع‌تر» در برابر پکن هستند.

در این میان، آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا سفر خود به چین را به خاطر ورود بالن‌های چینی لغو کرد.

یک سخنگوی وزارت خارجه چین روز جمعه با لحنی که نسبتا «آشتی‌جویانه» توصیف شده گفت که این بالن یک «بالن غیرنظامی» و مختص پژوهش‌های هواشناسی است که از مسیر خود منحرف شده است.

چین با «اظهار تاسف» گفته است «بادها» عامل انحراف بالن به سمت حریم هوایی آمریکا شده است.

یک مقام آمریکایی پیشتر در خصوص پرواز بالن چینی بر فراز خاک ایالات متحده گفته بود، پنتاگون معتقد است که این یک بالن هواشناسی نیست که از مسیر خود منحرف شده است.

به گزارش فاکس نیوز، یک مقام ارشد آمریکایی هم با اشاره به این‌که این بالن ابتدا از خاک چین بلند شد، گفت: «این (اقدام) عمدی بود».

با استفاده از گزارش‌های سی‌ان‌ان، نیویورک تایمز و رادیو فردا؛ د.خ/س.ن

XS
SM
MD
LG