لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۵

آمریکا می‌گوید ۹۲ دامنه اینترنتی «مورد استفاده سپاه» را توقیف کرده است


وزارت دادگستری آمریکا روز چهارشنبه ۱۶ مهرماه از ضبط و توقیف ۹۲ دامنه اینترنتی مورد استفاده «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی» که اطلاعات نادرست منتشر می‌کردند، خبر داده است.

در بیانیه وزارت دادگستری آمریکا آمده است: ایالات متحده ۹۲ دامنه اینترنتی مورد استفاده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را که در عرصه جهانی به کارزار انتشار اطلاعات نادرست مشغول بودند، ضبط کرده است.

در این بیانیه تصریح شده است که چهار دامنه از این ۹۲ دامنه ضبط شده، با پنهان کاری خود را رسانه‌های خبری معتبر معرفی می‌کردند.

همین اینک در این چهار وب سایت٬ تصویری از توقیف آنها توسط وزارت دادگستری آمریکا و اداره تحقیقات فدرال، پلیس اف بی ای ، مشاهده می‌شود.

وزارت دادگستری آمریکا گفته است، وب سایت هایی که توسط این وزارت توقیف شدند «توسط سپاه پاسداران کنترل می‌شدند»، و به انتشار تبلیغات حکومت ایران علیه ایالات متحده در سراسر جهان مشغول بودند، تا سیاست خارجی و داخلی آمریکا را تحت تاثیر قرار دهند.

این بیانیه تصریح کرده است چنین اقداماتی نقض «قانون ثبت کارگزاران خارجی» (FARS) است.

دیوید اندرسون، دادستان فدرال کالیفرنیا گفته است، امروز ما ۹۲ دامنه را مسدود کردیم تا کارزار اطلاعات غلط ایران در جهان را متوقف کنیم.

جان بنت، مأمور «اف‌بی‌آی» در سانفرانسیسکو و مسئول این پرونده نیز گفته است، شرکت‌های بزرگ شبکه اجتماعی به این تحقیقات کمک کردند.

وی اضافه کرده است، این تحقیقات با اطلاعات دریافتی که شرکت گوگل ارائه کرد، آغاز شد و سپس با همکاری مشترک شرکت‌های گوگل، فیسبوک و توئیتر انجام شد.

شرکت توئیتر هفته گذشته اعلام کرد که حدود ۱۳۰ حساب کاربری را که به نظر می‌رسد به ایران مرتبط باشند، حذف کرده است.

به گفته توئیتر، این حساب‌ها تلاش داشتند در بحث همگانی اولین مناظره انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا اختلال ایجاد کنند.

یلیام اویانا، رئیس مرکز ضد جاسوسی و امنیت ملی آمریکا، در ماه اوت گفته بود که ایران «در تلاش است نهادهای دموکراتیک ایالات متحده و رئیس جمهور کشور، ترامپ، را تضعیف کند و قبل از انتخابات ۲۰۲۰ در کشور دودستگی ایجاد کند.»

وی افزوده بود که انگیزه تهران «ناشی از این تصور است که انتخاب مجدد دونالد ترامپ منجر به ادامه فشارهای آمریکا بر ایران خواهد شد».

اف‌بی‌آی نیز هفته گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرد که پیش از بسته شدن حدود ۱۳۰ حساب کاربری، اطلاعاتی را در اختیار توئیتر قرار داده بود تا «تهدیدهای خارجی» را محدود کند.

منابع وب سایت وزارت دادگستری و رادیو فردا
XS
SM
MD
LG