لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۸

آمریکا یک شبکه‌ بین‌المللی تدارک تجهیزات موشکی به ایران را تحریم کرد


ساختمان وزارت خزانه‌داری آمریکا
ساختمان وزارت خزانه‌داری آمریکا

وزارت خزانه‌داری آمریکا شبکه‌ای از افراد و شرکت‌هایی در ایران، مکزیک، هنگ‌کنگ و چین را که در تدارک تجهیزات موشکی و نظامی به تسلیحاتی جمهوری اسلامی مشارکت داشتند، تحریم کرد.

بر اساس گزارشی که خزانه‌داری آمریکا روز سه‌شنبه ۱۶ خرداد در سایت خود منتشر کرد، تحریم‌های جدید شامل ۱۰ فرد می‌شود.

در میان افراد تحریم شده، نام داود دامغانی، وابسته نظامی جمهوری اسلامی ایران در پکن، نیز دیده می‌شود.

وزارت خزانه‌داری آمریکا او را به هماهنگی خریدهای نظامی از چین برای جمهوری اسلامی ایران متهم کرده است. سه شهروند مکزیکی و شش شهروند چینی نیز همراه او به تحریم‌های جدید اضافه شده‌اند.

نام شرکت خدمات کشتیرانی «آرامش دریایی» ایران همراه با یک شرکت مکزیکی و پنج شرکت در چین و هنگ‌کنگ نیز در فهرست تحریم‌های جدید آمریکا دیده می‌شود.

وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که این شبکه با خرید قطعات و فناوری حساس و حیاتی برای بازیگران کلیدی در توسعه موشک‌های بالستیک ایران، از جمله وزارت دفاع و لجستیک نیروهای مسلح ایران که پیشتر تحریم‌ شده‌اند، همکاری داشته‌اند.

برایان نلسون، معاون وزیر خزانه‌داری در امور تروریسم و اطلاعات مالی، در همین زمینه گفته است ایالات متحده به هدف قرار دادن شبکه‌های فراملیتی تدارک تجهیزات غیرقانونی و مخفیانه به صنایع تولید موشک‌های بالستیک و سایر برنامه‌های نظامی، ادامه خواهد داد.

آمریکا روز ۳۰ فروردین نیز یک شبکه بین‌المللی تهیه و ارسال تجهیزات ساخت پهپاد و تسلیحات نظامی به ایران را تحریم کرد.

در میان افراد تحریم شده، نام مهدی خوش‌قدم رئیس شرکت «پردازان سيستم نماد آرمان» ایران که در مالزی فعالیت می‌کند، همراه با سه شهروند نیکاراگونه در آمریکای مرکزی نیز وجود داشت؛ موضوعی که نشان می‌دهد جمهوری اسلامی از کشورهای آمریکای لاتین برای تامین قطعات و تجهیزات مورد نیاز برنامه موشکی و پهپادی خود استفاده می‌کند.

قبل از آن نیز دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا با هماهنگی اداره تحقیقات فدرال، چهار نهاد و سه فرد را در ایران و ترکیه به‌دلیل مشارکت در تهیه تجهیزات پهپادی، از جمله ارسال موتورهای پهپادی ساخت شرکت‌های اروپایی به ایران، تحریم کرده بود.

از زمان ارسال صدها پهپاد انتحاری ایران به روسیه برای هدف قرار دادن زیرساخت‌های غیرنظامی و اماکن مسکونی اوکراین، آمریکا همراه با اتحادیه اروپا چندین بسته تحریمی علیه ایران اعمال کرده‌اند.

با استفاده از گزارش‌ خزانه‌داری آمریکا، رویترز، رادیو فردا/د.خ/ک.ر
XS
SM
MD
LG