لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۵

آغاز استقرار نیروی فضایی آمریکا در جنوب خلیج فارس


پایگاه موشکی متعلق به نیروی هوایی ایالات متحده در ایالت فلوریدا
پایگاه موشکی متعلق به نیروی هوایی ایالات متحده در ایالت فلوریدا

نیروی فضایی ایالات متحده آمریکا که از اواخر دسامبر ۲۰۱۹ با هدف تقویت قوای نظامی این کشور تاسیس و راه‌اندازی شده است، با انتخاب شبه جزیره عربستان به عنوان تازه‌ترین سرحدات حضور خود، در این منطقه وسیع و پهناور مستقر می‌شود.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، نیروی فضایی آمریکا در نخستین استقرار خارجی خود، هم‌اکنون، اسکادرانی متشکل از ۲۰ سرباز را به پایگاه هوایی العُدید قطر اعزام کرده است.

این قوا که به فرمان دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، راه‌اندازی شده، ششمین شاخه نیروهای مسلح ایالات متحده و نخستین سرویس نظامی این کشور از زمان ایجاد نیروی هوایی آن در سال ۱۹۴۷ به این سو است.

ایالات متحده امروزه با تهدیداتی جدید در منطقه، از برنامه موشکی ایران گرفته تا تلاش برای مختل کردن ماهواره‌ها با ارسال پارازیت و هک و از کار انداختن آنها روبه‌روست.

کلنل تاد بنسون، فرمانده نیروی فضایی مستقر در پایگاه العدید در مصاحبه با خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: «رفته‌رفته شاهد (اقدامات) ملت‌هایی هستیم که در تدارک گسترش درگیری‌ها به فضا هستند.» او افزود: «باید بتوانیم (در این زمینه) به رقابت بپردازیم و از کلیه منافع ملی‌مان دفاع و حفاظت کنیم.»

در مراسم ادای سوگندی که اوایل ماه جاری میلادی در العدید برگزار شد، ۲۰ نیروی هوایی به همراه پرچم‌های آمریکا و ماهواره‌های غول‌آسا وارد پایگاه نیروی فضایی شدند. به زودی، نفرات بیشتری به یگان «متصدیان اصلی فضایی» که مدیریت ماهواره‌ها را بر عهده دارند، می‌پیوندند. وظیفه این یگان، ردیابی رزمایش‌های نظامی «دشمنان» و تلاش در جهت خنثی‌سازی درگیری‌ها در فضا است.

این اقدامات با واکنش منفی از سوی برخی قانون‌گذاران آمریکا روبه‌رو شده است؛ افرادی که به این شاخه نظامی با نیروی پیش‌بینی‌شده ۱۶ هزار نفر و بودجه ۱۵.۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱، به دیده تردید می‌نگرند و آن را پروژه‌ای بیهوده در راستای اهداف تبلیغاتی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر می‌دانند.

مسائل ایران

برایان ویدن، کهنه‌سرباز نیروی هوایی و مدیر برنامه‌ریزی در «بنیاد دنیای امن» که مبلغ استفاده‌های صلح‌آمیز از فضاست، با اشاره به برخی پیشرفت‌های نظامی در ایران و اقدام احتمالی حکومت تهران در ابعاد گسترده اظهار داشت: «این نگرانی وجود دارد که ایران بتواند در ارتباطات نظامی پهن‌باند مداخله کند».

آسوشیتدپرس همچنین به سراغ علیرضا میریوسفی، سخنگوی نمایندگی ایران در سازمان ملل، رفته و پرسش‌هایی را در همین زمینه با او مطرح کرده است. میریوسفی در این مصاحبه تاکید کرده است که «ایران مداخله در امور خود را بر نمی‌تابد و طبق قوانین بین‌المللی، پاسخ هرگونه حمله علیه حاکمیت‌مان را خواهیم داد». او افزود که ایران با حمله‌های سایبری متعددی از سوی آمریکا و اسرائیل روبه‌روست.

روسیه و چین، پیشاپیش برای ایجاد و راه‌اندازی یگان‌های نیروی فضایی خود دست به کار شده‌اند و حال، علاقه ناگهانی سپاه پاسداران به پرتاب ماهواره به نگرانی‌های ایالات متحده دامن زده است.

این در حالی است که مقام‌های آمریکایی همچنان اصرار دارند استقرار تجهیزات و نفرات مربوط به نیروی فضایی با هدف تامین و حفاظت از منافع ملی ایالات متحده انجام گرفته است و نه کشاندن رقابت تسلیحاتی به مرزهای فراتر از زمین.

کلنل بنسون همچنین تاکید کرده است که «ارتش ایالات متحده مایل است شاهد صلح در فضا باشد»، با وجود این، «رفتار دیگر ملت‌هاست که باعث شده ما به این نقطه برسیم».

XS
SM
MD
LG