لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۴

اعتراضات سراوان؛ آمریکا ابراز نگرانی کرد، ایران جسد یک سوخت‌بر را «تحویل گرفت»


چهار روز پس از آغاز اعتراض مردم سراوان به کشته شدن چند سوخت‌بر توسط ماموران امنیتی و انتظامی جمهوری اسلامی، کماکان گزارش‌هایی از ادامه اعتراض و اعتصاب در شهرها استان سیستان و بلوچستان منتشر می‌شود.

کمپین فعالان بلوچ که اخبار نقض حقوق بشر در استان سیستان و بلوچستان را پوشش می‌دهد، گزارش داده که روز گذشته در شهرهای ایرانشهر، زاهدان و جکیگور برخی از کسبه و اصناف اعتصاب کرده بودند.

عبدالله عارف، مدیر کمپین فعالان بلوچ، در مصاحبه با رادیوفردا، گفت که گزارش کشته شدن بیش از ۱۵ تن از معترضان، به او و کمپین فعالان بلوچ رسیده است.

این کمپین در وب‌سایت خود نام ده نفر از سوخت‌برانی را که کشته شده‌اند منتشر کرده، ولی مقام‌های جمهوری اسلامی تاکنون کشته شدن چهار نفر شامل سه سوخت‌بر و یک سرباز را به طور رسمی پذیرفته‌اند.

احمدعلی موهبتی، استاندار سیستان و بلوچستان گفته است از سه نفر سوخت‌بری که کشته ‌شده‌اند «دو نفر از آنها در پاکستان و یک نفر در ایران» کشته شده است.

او از «طرح دشمنان» و «اخبار جعلی رسانه‌های معاند» به عنوان عوامل گسترش اعتراض‌ها نام برده و گفته است: «حمله به فرمانداری و بخشداری سراوان در هر جای دنیا رخ داده بود، بسیاری از انسان‌ها کشته می‌شدند اما اینجا این اتفاق نیفتاد.»

با وجود اعلام قبلی مبنی بر اینکه دو نفر در پاکستان کشته شده‌اند، سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران امروز گفته است «جسد یک نفر ایرانی» از پاکستان به ایران تحویل داده شده است.

مقام‌های حکومت ایران همچنین ابتدا مدعی بودند که برخی سوخت‌برها بر اثر تیراندازی ماموران پاکستانی کشته شدند ولی روز گذشته یک مقام محلی پاکستان در گفت‌وگو با رادیوفردا هر گونه تیراندازی گارد مرزی این کشور به سوخت‌بران را تکذیب کرد.

درباره تعداد مجروحان این حوادث نیز گزارش‌های متعددی منتشر شده است. ملک فاضلی، نماینده سراوان گفته است ۱۰ نفر مجروح شده‌اند.

در خارج از ایران نیز واکنش‌های بین‌المللی به حوادث سراوان بیشتر شده است.

وزارت خارجه آمریکا در حساب فارسی خود با اشاره به این حوادث از گزارش‌های مربوط به «قطع اینترنت و خشونت دولتی علیه سوخت‌بران و معترضان» ابراز نگرانی عمیق کرده است.

وزارت خارجه آمریکا همچنین حکومت ایران را «به پایبندی به تعهدات خود در قبال حقوق بشر و آزادی‌های اساسی، از جمله آزادی بیان و تجمعات مسالمت‌آمیز» دعوت کرده است.

سازمان دید‌بان حقوق بشر با اشاره به گزارش‌های منتشر شده درباره کشته شدن سوخت‌بران خواستار «تحقیق و تفحص بی‌طرفانه و شفاف» در این زمینه شده است.

تارا سپهری‌فر، پژوهشگر ایران در دید‌بان حقوق بشر نیز خواستار بازخواست افراد مسئول در این زمینه، پرداخت خسارت به قربانیان و رفع محدودیت‌های مربوط به اینترنت شده است.

ناآرامی‌ها در شهر سراوان پس از آن رخ داد که روز ۴ اسفند، ماموران حکومت به سوی برخی از سوخت‌بران که به محدودیت‌های تازه معترض بودند، شلیک کردند و برخی از آنها کشته و زخمی شدند.

روز ۵ اسفند برخی از مردم شهر سراوان در اعتراض به کشته شدن سوخت‌برها به فرمانداری شهر سراوان حمله کردند که با دخالت پلیس و برخورد با معترضان روبه‌رو شد.

سعید تجلیلی، سرپرست فرمانداری سراوان، مردم معترضی را که وارد ساختمان فرمانداری شده بودند «معاندان و اشرار» خوانده است.

مقام‌های حکومتی در ایران معمولا در درگیری‌هایی که در استان‌هایی چون سیستان و بلوچستان رخ می‌دهد، بدون ارائه سند و مدرک به «گروه‌های شرور» و «اشرار مسلح» اشاره می‌کنند. این در حالی است که در ویدئوهایی که در چند روز گذشته منتشر شده نشانی از «اشرار مسلح» دیده نشده است و معترضان مسلح نیستند.

بر اساس گزارش رسانه‌های محلی در روزهای اخیر ماموران امنیتی برای مهار اعتراضات، علاوه بر قطع گسترده اینترنت، سه نفر از معترضان در شهر سراوان را بازداشت و پیامک‌های تهدید‌آمیز برای شهروندان معترض ارسال کرده‌اند.

منبع: کمپین فعالان بلوچ، توییت فارسی وزارت خارجه آمریکا، تسنیم/ ر. ح./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG