لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۸

گزارش سالانه آزادی ادیان آمریکا:‌ سرکوب و تبعیض علیه نوکیشان مسیحی و بهایی‌ها در ایران


گزارش سالانه آزادی ادیان وزارت خارجه آمریکا با حضور مایک پومپئو، وزیر امور خارجه ایالات متحده روز سه‌شنبه منتشر شد. در این گزارش، به سرکوب نوکیشان مسیحی و بهایی‌ها در ایران، نقض آزادی های مذهبی در عربستان و زندانیان دینی گسترده در کره شمالی اشاره شده است.

این گزارش مفصل که به نقض آزادی مذهبی در بسیاری از کشورهای جهان می پردازد، همچنین می گوید، عملیات پاکسازی نژادی مسلمانان روهینگیا در میانمار هنوز متوقف نشده است.

مایک پومپئو در این مراسم گفته است: در جوامعی که آزادیهای اساسی دینی، بیان، مطبوعات و تجمعات مسالمت آمیز مورد حمله قرار گرفته باشند، آنجا شاهد درگیری، بی ثباتی و تروریسم هستیم. از سوی دیگر، حکومت ها و جوامعی که از این آزادی ها حمایت می کنند امن تر،باثبات تر و پر آرامش تر هستند.

از صفحه ۴۴ تا ۵۰ گزارش وزارت امور خارجه آمریکا در مورد وضعیت آزادی ادیان در ایران است.

این گزارش می‌گوید در ایران دو گونه رفتار در خصوص آزادی ادیان وجود دارد:‌ ادیان به رسمیت شناخته شده و ادیانی که ایران آن‌ها را به رسمیت نمی‌شناسد.

طرفداران آیین بهایی و کسانی که به تازگی به آیین مسیحیت گراییده‌اند – نوکیشان مسیحی – در دسته گروهی قرار می‌گیرند که ایران به رسمیت نمی‌شناسد.

این گزارش گفته هرچند در سال گذشته شماری از بهایی‌ها از زندان آزاد شدند، ولی در مقابل شمار دیگری به دلیل آیین مذهبی خود دستگیر شده و روانه زندان شده‌اند. این گزارش همچنین گفته روند تبعیض در امور تحصیلی و اجتماعی و شغلی، علیه این اقلیت‌ها ادامه دارد.

در این گزارش گفته شده نوکیشان مسیحی و رهبران کلیسا‌های خانگی تحت تعقیب و آزار قرار گرفته و برخی تا حد ۱۰ سال زندان محکوم شده‌اند.

در گزارش سالانه آزادی ادیان آمده که دولت ایران به توانایی تفسیر ادیان در حوزه آنلاین رسیده و از این بابت خطری را متوجه کاربران اینترنت کرده است. این گزارش همچنین به وضعیت سپنتا نیکنام و کنار گذاشته شدن او از شورای شهر به دلیل آیین زرتشتی اشاره کرده است.

سپنتا نیکنام که از سال ۱۳۹۲ به مدت چهار سال عضو شورای شهر یزد بود در انتخابات ۱۳۹۶ بار دیگر به عضویت این شورا انتخاب شد اما با شکایت نامزدی اصولگرا که رأی لازم برای راهیابی به شورا را به دست نیاورده بود، عضویت آقای نیکنام در شورای شهر یزد با حکم دیوان عدالت اداری و به دلیل غیرمسلمان بودن معلق شد.

گزارش مزبور می‌گوید هرچند دولت حسن روحانی وعده داده به برخی امور مرتبط با آزادی ادیان بپردازد، ولی هنوز هیچ وعده‌ای در این حوزه عملی نشده است.

این گزارش گفته با توجه به شرایط موجود در ایران، کماکان پیشنهاد می‌شود ایران در فهرست کشورهای «مورد نگرانی خاص» باقی بماند.

در گزارش یاد شده همچنین به ادامه پاکسازی نژادی مسلمانان روهینگیا اشاره شده و گفته شده که روند این پاکسازی متوقف نشده است.

در کره شمالی و به گفته این گزارش، بین ۸۰ تا ۱۲۰ هزار زندانی سیاسی به دلایل مرتبط با عقیده دینی در زندان‌هایی مخوف و در شرایط بسیار بد قرار دارند.

در پاکستان و بر اساس این گزارش در سال گذشته ۵۰ تن به اتهام «کفرگویی» به زندان افتاده‌اند و گفته شده که از میان آن‌ها، ۱۷ تن با حکم اعدام روبرو شده‌اند.

عربستان سعودی همچنین به دلیل تبعیض علیه اقلیت شیعیان مورد انتقاد قرار گرفته ولی این گزارش همچنین از وعده‌های ولیعهد عربستان در مورد برقراری آزادی بیشتر، استقبال کرده است.

به استناد گزارش رسمی منتشر شده آزادی ادیان در جهان از سوی وزارت خارجه آمریکا، رادیو فردا/ ک.ت.
XS
SM
MD
LG