لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۳۲

اعلام آمادگی دوباره ایالات متحده برای گفت‌وگو با ایران؛ «تعصبی درباره چگونگی آن نداریم»


ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا
ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا

ایالات متحده در پی پاسخ منفی ایران به پیشنهاد اتحادیه اروپا برای مذاکره مستقیم با واشینگتن برای احیای توافق هسته‌ای، اعلام کرد که همچنان آماده مذاکره و گفت‌وگو است، اما «تعصبی» درباره چگونگی آن ندارد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز دوشنبه ۱۱ اسفند به خبرنگاران گفت: «ما همچنان آماده یک دیپلماسی هدفمند برای بازگشت دوجانبه به تعهدات برجام هستیم.»

وی در ادامه افزود: «ما اما درباره شکل و چگونگی انجام این گفت‌وگوها اصرار و تعصبی نداریم.»

دولت جو بایدن از بازگشت ایالات متحده به توافق هسته‌ای با ایران حمایت کرده و به پیشنهاد اخیر اتحادیه اروپا برای حضور در نشستی با نمایندگان ایران پاسخ مثبت داده است. دیگر طرف‌های این نشست نیز بریتانیا، چین، فرانسه، آلمان و روسیه خواهند بود که برجام را امضا کرده‌اند.

اما ایران روز یکشنبه اعلام کرد که زمان را برای برگزاری جلسه غیررسمی پیشنهادی اروپا مناسب نمی‌داند و ایالات متحده در گام نخست باید تحریم‌هایی را که دولت دونالد ترامپ در پی خروج از برجام علیه تهران وضع کرده است، لغو کند.

ند پرایس اظهار داشت: «همان‌طور که به صراحت گفته‌ایم، ایالات متحده آماده دیدار و گفت‌وگو با ایران برای حل و فصل این موضوع و بازگشت دوجانبه به تعهدات برجامی است.»

وی افزود: «ما تعصبی درباره این که چگونه این امر اتفاق بیفتد نداریم، بلکه تعصبی که داریم در رابطه با تعهدات است و این که ایران نمی‌تواند اجازه داشته باشد به سلاح هسته‌ای دست یابد.»

ایران در پی خروج واشینگتن از برجام که با دستور دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین ایالات متحده، صورت گرفت، گام به گام از تعهدات هسته‌ای خود عدول کرده است.

دولت جو بایدن تاکید دارد که شرط آمریکا برای لغو تحریم‌ها اجرای کامل تعهدات هسته‌ای ایران است. حال آن که جمهوری اسلامی با توقف اجرای پروتکل الحاقی و اعمال محدودیت برای بازررسان آژانس بین المللی انرژی اتمی در روزهای اخیر به گام‌های خود شتاب بیشتری داه است.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری فرانسه و رادیو فردا؛ س.ن

XS
SM
MD
LG