لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۸

جدال جو بايدن و برنی سندرز، نامزدهای اصلی حزب دمکرات، در انتخابات سه‌شنبه بزرگ


برنی سندرز (سمت راست تصویر)، جو بایدن و الیزابت وارن
برنی سندرز (سمت راست تصویر)، جو بایدن و الیزابت وارن

میلیون‌ها نفر از اعضای حزب دمکرات روز سه‌شنبه ۱۳ اسفند از شرق تا غرب آمریکا در رای‌گیری برای انتخاب نامزد این حزب در انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت خواهند کرد.

انتظار می‌رود در این رای‌گیری که رقابت اصلی بین دو نامزد با دیدگاه‌های مختلف در حزب دمکرات است، رقیب دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری ماه نوامبر مشخص شود.

برنی سندرز، سناتور ایالت ورمونت که از حمایت رای‌دهندگان جوان و جناح پیشرو حزب دمکرات برخوردار است، تلاش خواهد کرد که از سایر نامزدها جلو بیافتد و جو بایدن، معاون سابق رئیس‌جمهوری، نیز به‌دنبال این است که موقعیتش را به عنوان نماینده جناح میانه‌رو حزب دمکرات تثبیت کند.

نتایج آرا در روز سه‌شنبه می‌تواند تا برگزاری کنفرانس سالانه حزب در تابستان امسال و تعیین نامزد نهایی حزب دمکرات، مسیر این رقابت را تعیین کند.

انتخابات سه‌شنبه بزرگ می‌تواند موضوعاتی چون جایگاه مایک بلومبرگ، میلیاردری که تاکنون در این کارزار انتخاباتی پول زیادی هزینه کرده است، را مشخص کند.
انتخابات سه‌شنبه بزرگ می‌تواند موضوعاتی چون جایگاه مایک بلومبرگ، میلیاردری که تاکنون در این کارزار انتخاباتی پول زیادی هزینه کرده است، را مشخص کند.

در عین حال این رای‌گیری‌ها که در ۱۴ ایالت مختلف برگزار می‌شود می‌تواند موضوعات دیگری از جمله جایگاه مایک بلومبرگ، میلیاردری که تاکنون در این کارزار انتخاباتی پول زیادی هزینه کرده است، را مشخص کند.

آقای بلومبرگ که دیرتر از سایرین به این رقابت پیوسته است تاکنون بیش از نیم میلیارد دلار در تبلیغات و سایر ابتکارهای غیرمعمول انتخاباتی هزینه کرده و ممکن است بتواند بخشی از حامیان جو بایدن را که تاکنون در مقام دوم قرار دارد به سوی خود جلب کند.

الیزابت وارن، سناتور ماساچوست نیز در صورت کسب آرا کافی ممکن است بتواند تداوم حضور خود در این رقابت‌ها را تضمین کند.

صحنه رقابت‌ها در سه روز گذشته شاهد تغییرات محسوسی بوده است. جو بایدن با پیروزی در کارولینای جنوبی توانست تشکیلات حزب دمکرات را که مردد بود به حمایت از خود قانع کند. پیت بوتجیج و ایمی کلوبوچار به طور ناگهانی از این رقابت کناره‌گیری و از جو بایدن حمایت کردند. بتو او رورکه، یکی از نامزدان سابق و تعدادی از شهرداران، قانونگذاران و حامیان مالی حزب دمکرات نیز حمایت خود از جو بایدن را اعلام کرده‌اند.

باراک اوباما تاکنون از هيچ نامزدی حمایت نکرده ولی در کارزار تبلیغاتی آقای بایدن برای روز سه‌شنبه بخشی از یک سخنرانی‌ قبلی باراک اوباما پخش شده که در آن معاون خود را «سیاستمدار و رهبری آگاه از چالش‌های آمریکا در جهانِ در حال تحول» توصیف می‌کند.

البته یک سخنگوی آقای اوباما گفت این به معنای حمایت رئیس‌جمهوری سابق از نامزدی آقای بایدن نیست و دفتر باراک اوباما از گنجاندن این نوار صوتی قدیمی در کارزار تبلیغاتی جو بایدن اطلاع نداشته است.

برنی سندرز و مشاوران اصلی او تلاش کردند حمایت تشکیلات حزب دمکرات و حامیان مالی حزب از جو بایدن را کم‌اهمیت جلوه دهند. آقای سندرز در اجتماع تبلیغاتی خود در مینه‌سوتا از هواداران پیت بوتجیج و ایمی کلوبوچار استقبال کرد و گفت: «در به روی میلیون‌ها نفر از طرفداران پیت و ایمی باز است. همه ما در این نکته توافق داریم که اگر متحد شویم می‌توانیم دونالد ترامپ را شکست دهیم».

همزمان دونالد ترامپ نیز در نقش «تحلیلگر ارشد» نظرات خود را در مورد رقابت بین نامزدهای حزب دمکرات مطرح کرده است.

او در پیام‌های روز سه‌شنبه خود در شبکه توئیتر همچون سخنرانی شب گذشته‌اش در کارولینای شمالی، علیه تمام نامزدها مطالبی نوشت و در یکی از پیام‌ها با تمرکز روی مایک بلومبرگ گفت: «او هیچ‌گاه نمی‌تواند بر بی‌لیاقتی خود در مناظره‌ها فائق آید».

رای‌گیری روز سه‌شنبه مهم‌ترین مرحله از رقابت نامزدهای حزب دمکرات تا امروز و گامی مهم برای متحد کردن هواداران این حزب حول یک پیام و نامزد مشخص با هدف شکست دادن دونالد ترامپ تلقی می‌شود.

با استفاده از گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس/ ش.ر/ ک.ر
XS
SM
MD
LG