لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۵

ادامه گفت‌وگوهای طالبان و آمریکا در مورد توافق مشترک


 زلمی خلیلزاد، نماینده دولت آمریکا
زلمی خلیلزاد، نماینده دولت آمریکا

یک نماینده گروه طالبان گفت دیدار بین نمایندگان این گروه و زلمی خلیلزاد، نماینده دولت آمریکا در دومین روز خود در قطر برگزار شده است.

سهیل شاهین، سخنگوی طالبان روز جمعه ۲۷ دی در شبکه توئیتر نوشت: «دو گروه مذاکره کننده دیروز و امروز مذاکرات سازنده‌ای داشتند. گفت‌وگوها چندین روز ادامه خواهد یافت و ما در مقاطع مختلف اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.»

این سخنگوی طالبان افزود که مذاکرات «مفید» بوده و دو طرف در مورد توافق مشترک و مراسم مربوط به آن گفتگو می‌کنند. او جزییات بیشتری ارائه نداد.

مقامات آمریکايی در این مورد اظهار نظر نکرده‌اند ولی خبرگزاری رویترز از قول دو مقام آمریکایی بدون ذکر نام آنها گزارش داد اگر طالبان در مذاکرات دوحه با آمریکا به توافق برسد یک آتش‌بس ۱۰ روزه با نیروهای آمریکایی، کاهش درگیری با نیروهای دولتی افغانستان و مذاکره با مقامات دولت افغانستان را خواهد پذیرفت.

کارشناسان معتقدند اگر این مذاکرات به نتیجه برسد می‌تواند امیدواری به یافتن یک راه‌حل نهایی برای جنگ در افغانستان را احیا کند.

نیروهای آمریکایی از حمله سال ۲۰۰۱ که با هدف سرنگون کردن رژیم طالبان انجام شد در افغانستان مستقر بوده‌اند. در آن زمان گروه طالبان بر افغانستان حکومت می‌کرد و به اسامه بن لادن و سایر رهبران القاعده که طراح حملات تروریستی یازده سپتامبر به شهرهای آمریکا بودند پناه داده بود.

دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا خواهان خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان و پایان دادن به طولانی‌ترین جنگ آمریکاست. در حال حاضر حدود ۱۳ هزار نظامی آمریکایی در افغانستان مستقر هستند.

طی سال گذشته پاکستان در زمینه فراهم کردن امکانات برای مذاکره بین طالبان و آمریکا در دوحه قطر همکاری کرده است. ولی این مذاکرات در مقاطع مختلف متوقف شده و دولت آمریکا از جمله بر ضرورت کاهش حملات طالبان تاکید کرده است.

یک سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان گفت آتش‌بس تنها راه دستیابی به یک صلح پایدار است.

او در توئیتی نوشت: «تنها راه رسیدن به صلح که خواست جمهوری اسلامی افغانستان و مردم است دستیابی به یک آتش‌بس است. هر آتش‌بسی که پیشنهاد شود به عنوان یک گام اساسی از سوی مردم و حکومت پذیرفته خواهد شد.»

با استفاده از گزارش رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی؛ ش.ر/س.ن
XS
SM
MD
LG