لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۵

ترامپ: شاید وقت آن باشد کردها به سمت مناطق نفتی بروند‎


دونالد ترامپ می‌گوید با فرمانده نیروهای کُرد سوریه تلفنی صحبت کرده است.
دونالد ترامپ می‌گوید با فرمانده نیروهای کُرد سوریه تلفنی صحبت کرده است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا پنجشنبه دوم آبان از گفت‌وگوی تلفنی با مظلوم عبدی، فرمانده نیروهای کرد سوریه خبر داده و گفته است، شاید زمان آن فرا رسیده باشد که کردهای سوریه به سمت مناطق نفتی حرکت کنند.

دونالد ترامپ در توئیتی نوشته است: من واقعاً از صحبت با ژنرال مظلوم عبدی لذت بردم. او از کارهایی که ما انجام داده‌ایم ، قدردانی کرد، و من از آنچه کردها انجام داده‌اند٬ قدردانی می‌کنم. شاید زمان آن رسیده است که کردها حرکت به سمت منطقه نفتی را شروع کنند.

مظلوم عبدی فرمانده نیروهای دمکراتیک سوریه است که اکثریت آن را کُردها تشکیل می‌دهند. این نیروها در عملیات نیروهای آمریکایی علیه گروه حکومت اسلامی، داعش در سوریه مشارکت داشتند و توانستند پیکارجویان اسلامگرا را از مناطق تحت کنترل خود بیرون برانند.

با این حال، دونالد ترامپ ۱۴ مهرماه سال جاری اعلام کرد که نیروهای آمریکایی شمال شرقی سوریه را ترک می‌کنند.

ترکیه به دنبال خروج نیروهای ایالات متحده از شمال سوریه، تهاجم گسترده‌ای را با هدف عقب‌نشینی نیروهای مسلح کرد از مرز دو کشور آغاز کرد، امری که موج انتقادات داخلی علیه دونالد ترامپ را به دنبال داشت.

طرح پنتاگون برای سوریه

در همین زمینه، سناتور جمهوریخواه لیندسی گراهام پس از یک نشست رئیس ستاد مشترک در کاخ سفید گفت، وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، برای جلوگیری از تسلط گروه حکومت اسلامی، داعش بر میادین نفتی سوریه به شرق این کشور نیرو و تجهیزات می‌فرستد.

به گزارش رویترز، لیندسی گراهام همچنین گفته است، مقام‌های نظامی آمریکایی در حال آماده کردن طرحی برای جلوگیری از بازگشت داعش در منطقه هستند.

وی اضافه کرده است: رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح ایالات متحده در حال تدوین طرحی است که فکر می کنم نتیجه بخش خواهد بود و به ما آنچه را که برای جلوگیری از بازگشت مجدد داعش یا تسلط ایران احتیاج است٬ خواهد داد.

لیندسی گراهام تصریح کرده است: بر این باورم که طرح در حال تدوین توسط ستاد مشترک همه اهداف اصلی ما در سوریه را برآورده خواهد کرد.

«استقرار» تانک در سوریه

در همین زمینه، یک مقام آمریکایی به شبکه فاکس نیوز گفته است، پنتاگون احتمالا تانک و صدها نیرو را شرق سوریه مستقر خواهد کرد.

این گزارش می افزاید، این نخستین بار خواهد بود که آمریکا در سوریه تانک مستقر می‌کند و این تانک‌ها از تجهیزات موجود آمریکا در منطقه خاورمیانه به سوریه فرستاد خواهد شد.

فاکس نیوز به نقل از این مقام دفاعی آمریکا نوشته است، این نیروها و تجهیزات به منطقه در نزدیکی دیرالزور فرستاده خواهند شد . همان محلی که سال گذشته جنگنده ها و نیروهای آمریکایی مواضع مزدوران روس و نیروهای وفادار به بشار اسد را بمباران کردند.

ائتلاف به رهبری ایالات متحده ۱۸ بهمن ماه در بیانیه‌ای گفته بود در واکنش به «حمله غیرمنتظره‌ای» از سوی «نیروهای حامی حکومت سوریه» به مراکز «نیروهای دموکراتیک سوریه»، اقدام به انجام شـش مورد حمله هوایی علیه نیروهای حامی بشار اسد کرده‌است. این درگیری در هشت‌ کیلومتری شرق منطقه حائل نظامی در کرانه رود فرات، واقع در استان دیرالزور، رخ داده بود.

یک مقام دفاعی آمریکا به شبکه فاکس نیوز گفته است: ایالات متحده متعهد است با هماهنگی با شرکای ما (نیروهای دموکراتیک سوریه) در شمال شرقی سوریه و دیگر نیروها مانع شوند باردیگر این میادین نفتی به دست داعش و دیگر عوامل بی ثبات کننده، بیفتد.

پیش از این روزنامه واشینگتن‌پست به نقل از مقام‌های آمریکایی نوشته بود بسیاری از میادین نفتی سوریه در مناطق کردنشین واقع شده و ماموریت نیروهای امریکایی در شمال شرق سوریه این خواهد بود که نگذارند این میادین به دست روسیه یا نیروهای بشار اسد بیفتد.

تولید نفت سوریه پس از آغاز جنگ این کشور به شدت افت کرد و از حدود ۳۰۰ هزار بشکه در روز در سال ۲۰۱۱ به حدود ۱۶ هزار بشکه در سال ۲۰۱۸ سقوط کرد.

با استفاده از رویترز، فاکس نیوز و رادیو فردا؛ خ
XS
SM
MD
LG