لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۶

آمریکا تحریم‌ موشکی و پهپادی ایران را به‌رغم انقضای قطعنامه شورای امنیت، تشدید می‌کند


نمایی از یک نشست شورای امنیت سازمان ملل
نمایی از یک نشست شورای امنیت سازمان ملل

دولت آمریکا روز چهارشنبه ۲۶ مهر با اقدامات جدیدی نشان داد که به‌رغم انقضای تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل علیه برنامه موشکی ایران، تلاش برای مقابله با این برنامه و تولید پهپاد در ایران را تشدید خواهد کرد.

روسیه روز سه‌شنبه بدون اشاره به احتمال کمک مسکو به برنامه موشکی ایران گفت با توجه به انقضای قطعنامه ۲۲۳۱، صدور فناوری موشکی به این کشور دیگر مستلزم مجوز شورای امنیت نیست.

اقدامات جدید واشینگتن همزمان با انتقادهای اخیر دولت آمریکا از ایران به‌دلیل حمایت مالی و تسلیحاتی از حماس صورت می‌گیرد که در جریان حمله غافلگیرانه آن به جنوب اسرائیل در روز ۱۵ مهر دست‌کم ۱۴۰۰ نفر کشته شدند.

تعیین تاریخ انقضای قطعنامه شورای امنیت در مورد برنامه موشکی ایران یکی از متمم‌های برجام بود. در این توافق که در تیرماه ۱۳۹۴ بین ایران و قدرت‌های جهانی امضا شد، در ازای اعمال محدودیت سختگیرانه بر فعالیت‌های هسته ای ایران بخشی از تحریم‌های بین‌الملی علیه آن کشور لغو شد.

دونالد ترامپ در سال ۱۳۹۷ به‌طور یک‌جانبه آمریکا را از برجام خارج و تحریم‌های شدید علیه ایران را از سر گرفت.

به‌رغم ناکام ماندن اقدامات دولت جو بایدن برای احیای برجام، قطعنامه شورای امنیت در تحریم برنامه موشکی ایران همان‌طور که در برجام پیش‌بینی شده بود روز چهارشنبه منقضی ‌شد.

وزارت خزانه‌داری آمریکا روز چهارشنبه خبر داد که ۱۱ فرد، هشت شرکت و موسسه و یک کشتی مستقر در ایران، هنگ‌کنگ، چین و ونزوئلا را به‌دلیل کمک به جمهوری اسلامی برای «تولید موشک‌های بالستیک و پهپاد» تحریم کرده است.

دولت آمریکا علاوه بر این، با هدف پیشگیری از دسترسی عوامل وابسته به ایران به فناوری‌های دارای کاربرد دوگانه، یک راهنمای مشورتی در اختیار شرکت‌های صنعتی و فناوری جدید قرار داده است.

یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا که نخواست نامش فاش شود روز چهارشنبه به خبرگزاری‌ها گفت: «این تحریم‌ها علاوه بر اعمال فشار بر برنامه موشکی و پهپادی ایران، معامله تسلیحات متعارف بین ایران و کشورهایی نظیر روسیه و ونزوئلا، از جمله فروش پهپاد به روسیه که علیه غیرنظامیان اوکراینی به کار برده می‌شود، را سخت‌تر خواهند کرد».

علاوه بر این، وزارت خارجه آمریکا قصد دارد بیانیه مشترک بیش از ۴۵ کشور متعهد به مقابله با برنامه موشکی ایران که در چارچوب طرح موسوم به «برنامه توسعه امنیت» همکاری می‌کنند را منتشر کند.

این طرح در دوران ریاست‌جمهوری جورج دبلیو بوش و با هدف جلوگیری از حمل‌و‌نقل و ارسال تسلیحات تخریب و کتشار جمعی راه‌اندازی شد.

یک مقام دیگر آمریکا گفت: «به‌رغم انقضای قطعنامه شورای امنیت، از موضع‌گیری بسیاری از کشورهای جهان می‌توان دریافت که روسیه و ایران از این نظر منفور و منزوی تلقی می‌شوند.»

دولت بایدن به خاطر مبادله زندانیان با ایران که چند هفته قبل از حمله حماس به اسرائیل صورت گرفت از سوی جمهوریخواهان مورد حمله قرار گرفته و حتی برخی از مخالفان رئیس‌جمهورآمریکا او را متهم کردند که دارایی‌های آزاد شده ایران برای حملات گروه‌هایی نیابتی از جمله حماس هزینه می‌شود.

شهریورماه امسال در ازای رفع مسدودیت شش میلیارد دلار دارایی ایران در بانک‌های کره جنوبی، پنج شهروند آمریکایی آزاد شدند. این پول به قطر منتقل شده و واشینگتن می‌گوید که از آن می‌توان فقط برای خرید کالاهای بشردوستانه هزینه کرد.

مقامات آمریکایی از جمله جو بایدن، رئیس‌جمهور، در روزهای اخیر گفتند که هیچ مدرکی حاکی از دخالت مستقیم جمهوری اسلامی در طراحی و اجرای حمله حماس به خاک اسرائیل در دست نیست، هر چند حکومت ایران را به‌دلیل حمایت طولانی از حماس شریک جرم می‌دانند.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG