لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۹

آمریکا جنبش حوثی یمن را به «فهرست سازمان‌های تروریستی» اضافه می‌کند


گروه حوثی‌ها که همچنین با نام انصارالله شناخته می‌شوند، شمال یمن را در اختیار دارد
گروه حوثی‌ها که همچنین با نام انصارالله شناخته می‌شوند، شمال یمن را در اختیار دارد

سه منبع مطلع به خبرگزاری رویترز گفته‌اند که دولت ایالات متحده قصد دارد جنبش حوثی در یمن را به فهرست سازمان‌های تروریستی اضافه کند.

این خبرگزاری به نقل از دو منبع خود می‌نویسد که تصمیم واشینگتن برای تروریستی نامیدن جنبش حوثی‌ احتمالا روز دوشنبه ۲۲ دی ماه اعلام شود و دیپلمات‌ها و گروه‌های امدادی نگرانند که چنین اقدامی بتواند تلاش‌ها برای مبارزه با بزرگترین بحران انسانی در جهان را پیچیده‌تر سازد.

رویترز اما از قول یک منبع مطلع دیگر می‌گوید که دولت دونالد ترامپ مجوزهایی را صادر می‌کند که روند ارسال کمک‌های بشردوستانه به یمن قطع نشود. این منبع مطلع همچنین تاکید کرده که تحریم‌های ایالات متحده مانع سازمان‌های امداد و کمک برای انجام اقدامات انسان‌دوستانه آنها نمی‌شود.

به نوشته رویترز، بحث‌های داخلی بر سر مجوز ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه و تعیین موارد آن باعث شده که اقدام واشینگتن برای تروریستی نامیدن جنبش حوثی چندین هفته به تعویق بیفتد.

ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی از سال ۲۰۱۵ در جنگ داخلی یمن دخالت کرده و جانب دولت عبدربه منصور هادی را در برابر حوثی‌ها گرفته است که متحد ایران به شمار می‌روند.

در این حال مقامات سازمان ملل برای احیای مذاکرات صلح تلاش می‌کنند تا به جنگ یمن و بحران انسانی ناشی از آن پایان دهند، بحرانی که با شیوع ویروس کرونا عمیق‌تر نیز شده است.

سازمان ملل متحد می‌گوید آن‌چه اکنون در یمن می‌گذرد گویای بزرگ‌ترین بحران انسانی در جهان است، سرزمینی که ۸۰ درصد مردمان آن به کمک نیاز دارند و میلیون‌ها نفر در معرض گرسنگی هستند.

گروه حوثی‌ها که همچنین با نام انصارالله شناخته می‌شوند، شمال یمن را در دست دارد و گروه‌های امدادی برای کمک‌دهی به مردم یمن ناگزیرند که با این گروه کار کنند. امدادگران و کمک‌های امدادی از طریق فرودگاه صنعا و بندر حدیده که در اختیار حوثی‌ها هستند وارد یمن می‌شوند.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ س.ن
XS
SM
MD
LG