لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۱

آمریکا «تحریم‌های سنگینی» علیه روسیه به دلیل مرگ ناوالنی وضع می‌کند


جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، روز سه‌شنبه اعلام کرد که واشینگتن در واکنش به مرگ الکسی ناوالنی، رهبر اپوزیسیون روسیه، و جنگ دو ساله اوکراین، تحریم‌های سنگین تازه‌ای را روز جمعه علیه مسکو وضع خواهد کرد.

آقای بایدن که در سفر خود به کالیفرنیا با خبرنگاران گفت‌وگو می‌کرد اشاره‌ای به جزییات این تحریم‌ها نکرد. اما جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، گفت که این تحریم‌ها شامل حوزه‌های گسترده‌ای از منابع صنعتی و دفاعی گرفته تا منابع اقتصادی می‌شود.

همچنین جان کربی، سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید، عنوان کرد که «تحریم‌های جدید علیه روسیه به خاطر اتفاقی است که برای آقای ناوالنی افتاد» و به خاطر اقداماتی است که در طول جنگ اوکراین انجام داده.

خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام ارشد دولت ایالات متحده می‌نویسد که این بسته تحریم‌ها در ابتدا قرار بود که در دومین سالگرد جنگ اوکراین اعلام شود، اما واشینگتن اکنون به دلیل مرگ ناوالنی آن را بازبینی می‌کند تا تحریم‌ها واکنشی به این رخداد نیز باشد.

دو منبع مطلع گفتند که برایان نیلسون، معاون وزیر خزانه‌داری ایالات متحده در امور تروریسم و اطلاعات مالی، در سفر این هفته خود به اروپا با مقامات اروپایی درباره تحریم‌هایی که قرار است به خاطر مرگ ناوالنی وضع شود، گفت‌وگو می‌کند.

به گفته وزارت خزانه‌داری ایالات متحده، آقای نلسون که در آستانه دومین سالگرد جنگ اوکراین از آلمان، فرانسه و بلژیک بازدید می‌کند، همچنین درباره تصمیم آمریکا برای تحریم کسانی که به روسیه در این جنگ کمک مالی می‌کنند، حتی اگر ساکن کشور ثالث باشند، مذاکره خواهد کرد.

ایالات متحده به دلیل تجاوز نظامی روسیه به اوکراین تحریم‌های گسترده‌ای را علیه این کشور وضع کرده است که از جمله شامل ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، مقامات ارشد دولت مسکو و بانک‌های روس می‌شود.

واشینگتن پیش از این در سال ۲۰۲۰ تحریم‌هایی را علیه عاملان مسمومیت ناوالنی وضع کرده بود.

الکسی ناوالنی که از منتقدان برجسته ولادیمیر پوتین محسوب می‌شد روز جمعه در یک زندان امنیتی در مناطق قطبی شمال روسیه درگذشت.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛س.ن/ک.ر
XS
SM
MD
LG