لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۳

آمریکا می‌گوید «۱.۱ میلیون گلوله» توقیف‌شده ایران را به اوکراین تحویل داده است


نمایی از تسلیحات ایرانی که اسفند پارسال از سوی نیروی دریایی بریتانیا پیش از رسیدن به یمن توقیف‌ شد
نمایی از تسلیحات ایرانی که اسفند پارسال از سوی نیروی دریایی بریتانیا پیش از رسیدن به یمن توقیف‌ شد

ایالات متحده آمریکا می‌گوید «۱.۱ میلیون گلوله»ای که نیروی دریایی این کشور از سپاه پاسداران توقیف‌ کرده بود را به نیروهای مسلح اوکراین منتقل کرده است.

فرماندهی مرکزی ایالات متحده (سنتکام) در بیانیه‌ای گفته که «این مهمات با نقض قطعنامه ۲۲۱۶ شورای امنیت سازمان ملل قرار بود از سوی سپاه پاسداران به حوثی‌ها در یمن تحویل داده شود».

این بیانیه می‌افزاید آمریکا متعهد به همکاری با شرکای خود در راستای مقابله با ارسال تسلیحات «مرگبار» جمهوری اسلامی به منطقه با توسل به روش‌های غیرقانونی، از جمله نقض تحریم‌ها و ممنوعیت‌های سازمان ملل و آمریکا است.

فرماندهی مرکزی ایالات متحده تصریح کرده است: «حمایت تسلیحاتی ایران از گروه‌های مسلح تهدیدی برای امنیت منطقه‌ای و جهانی، نیروهای نظامی و کادر دیپلماتیک آمریکا، شهروندان کشورهای منطقه و متحدین ما است. ما تمام تلاش خود را برای مقابله با اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران انجام خواهیم داد».

ساعاتی پیش از انتشار این بیانیه، یک مقام آمریکایی گفته بود که دولت جو بایدن در نظر دارد تسلیحات ایرانی توقیف‌شده به مقصد شورشیان یمن را به اوکراین بفرستد.

خبرگزاری رویترز و شبکه «سی‌ان‌ان» روز چهارشنبه ۱۲ مهر از قول این مقام گزارش دادند که این تسلیحات طی سال‌های گذشته در مسیر یمن مصادره شده و شامل مهمات و سلاح‌های سبک هستند.

نهادهای اطلاعاتی غرب و برخی کشورهای عربی می‌گویند ایران با استفاده از شناورها، تسلیحات به گروه شیعه حوثی‌ها‌ در یمن ارسال می‌کند.

آمریکا و اتحادیه اروپا از زمان آغاز تهاجم نظامی روسیه به اوکراین در فوریه پارسال، ده‌ها میلیارد دلار تسلیحات در اختیار اوکراین قرار داده است. با این حال، اخیرا نگرانی‌ها از ناتوانی کشورهای غربی در ادامه ارسال انبوه تسلیحات به اوکراین افزایش یافته است.

رویترز می‌نویسد ارسال تسلیحات سبک و مهمات توقیف‌شده ایران نگرانی‌ها از ادامه کمک‌های تسلیحاتی به نیروهای اوکراینی در مقابل تهاجم روسیه را برطرف نمی‌کند.

کنگره آمریکا در قانون بودجه موقت جدید که برای ادامه فعالیت دولت جو بایدن تا نیمه نوامبر امسال تصویب کرد، هیچ بودجه‌ای برای کمک به اوکراین در نظر نگرفته است.

نیروی دریایی بریتانیا نیز پارسال از توقیف یک محموله تسلیحاتی ایران، شامل موشک‌های زمین به هوا و موتورهای موشک کروز، در دریای عمان خبر داده بود.

شبکه سی‌ان‌ان می‌نویسد هنوز مشخص نیست ایالات متحده از چه بستر قانونی برای تسهیل انتقال تسلیحات توقیف‌شده ایرانی به اوکراین استفاده خواهد کرد.

سازمان ملل متحد از کشورهای عضو می‌خواهد که سلاح‌های توقیف‌شده را نابود یا ذخیره کنند.

این گزارش می‌افزاید دولت بایدن ماه‌ها است که در حال بررسی نحوه ارسال قانونی سلاح‌های توقیف‌شده در سراسر خاورمیانه برای اوکراینی‌ها است.

شورشیان حوثی مورد حمایت ایران از سال ۲۰۱۴ بخش بزرگی از یمن را تحت کنترل گرفته و نیروهای ائتلاف عربی به رهبری عربستان از سال ۲۰۱۵ وارد جنگ با این گروه شده‌اند؛ وضعیتی که منجر به کشته شدن هزاران نفر شده و ۸۰ درصد جمعیت این کشور نیازمند کمک‌های خارجی هستند.

آمریکا طی چند سال گذشته بر عربستان فشار وارد آورده تا جنگ با حوثی‌ها را پایان دهد و طی دو سال گذشته حوثی‌ها نیز حملات پهپادی و موشکی به خاک عربستان را متوقف کرده‌اند.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز، سی‌ان‌ان و رادیو فردا/د.خ/ک.ر
XS
SM
MD
LG