لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۴

آمریکا پنج شخص حقیقی روسیه را به دلیل نقض حقوق بشر تحریم کرد


ساختمان وزارت خزانه‌داری آمریکا، واشینگتن
ساختمان وزارت خزانه‌داری آمریکا، واشینگتن

دفتر اموال خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد که پنج شخص حقیقی روسیه را به دلیل نقض حقوق بشر به فهرست تحریم‌های خود اضافه کرده است. رمضان قدیروف، رهبر چچن هم از جمله افرادی است که وارد این فهرست شده است.

سایت رسمی وزارت خزانه‌داری آمریکا روز چهارشنبه ۲۹ آذر با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که با پنج شخص حقیقی اضافه شده به فهرست تحریم‌ها در راستای قانون «مگنیتسکی»، شمار افراد تحریم شده روسیه به ۴۹ تن رسیده است.

قانون «مگنیتسکی» در سال ۲۰۱۲ توسط کنگره تصویب شد و وزارت خزانه‌داری مسوول اجرای آن است.

جان‌ ای. اسمیت، مسئول دفتر اموال خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا، در این بیانیه گفته که «وزارت خزانه‌داری مسوولانه موارد مرتبط با این قانون از جمله کسانی که در لاپوشانی، تقلب و اعمال غیرقانونی دست داشته‌اند را دنبال می‌کند».

وی افزود: «ما با استناد به قانون مگنیتسکی، تمامی ناقضان حقوق بشر از جمله کسانی که خود را بالاتر از قوه قضاییه می‌دانند و دست به دستگیری و شکنجه و کشتار می‌زنند را با جدیت تعقیب می‌کنیم».

آلکسی ششینا، یولیا مایوروا، آندری پاولوف، ایوب کتایف و رمضان قدیروف، افرادی هستند که در فهرست تحریم‌های جدید آمریکا قرار گفته‌اند.

رمضان قدیروف، رییس‌جمهوری چچن، به دلیل مسوول بودن در کشتار فرا‌تر از حوزه قضایی، شکنجه و دیگر نقض‌های گسترده حقوق بشر در مورد کسانی که مشغول پرده‌برداری از فساد و رسوایی‌های مالی در جمهوری فدراسیون روسیه بوده‌اند، تحریم شده است. آقای قدیروف همچنین به دست داشتن و مسوول بودن در کشته شدن یکی از رقبای سیاسی خود متهم است.

ایوب کتایف هم که از مقامات رسمی قضایی در جمهوری چچن است، به دلیل دست داشتن در کشتارهای خارج از حوزه قضایی، شکنجه و نقض گسترده حقوق بشر به فهرست تحریم‌ها اضافه شده است.

قانون مگنیتسکی تمام افراد حقیقی مرتبط، دست اندرکار و یا با مسئولیت حقوقی در این پرونده و یا کسانی که از آن نفع مالی برده‌اند یا در اجرای آن دست داشته‌اند و یا به شکلی به شکنجه و آزار سرگئی مگنیتسکی مرتبط بوده‌اند را هدف تحریم قرار می‌دهد.

همچنین تمامی اقدامات مرتبط با نقض حقوق بشر، سرکوب هرگونه اقدام برای فاش شدن رسوایی مالی و فعالیت‌های غیرقانونی و اقدامات سازمان یافته برای نقض حقوق بشر در روسیه، تحت این قانون قابل پیگیری برای اعمال تحریم است.

سرگئی مگنیتسکی، وکیل و مامور ممیزی، بود که روی پرونده‌ای بزرگ از تقلب مالیاتی کار می‌کرد و در حال بررسی حساب‌های صندوق هرمیتاژ بود. وی در نوامبر سال ۲۰۰۸ و پس از ادای شهادت در دادگاه، از سوی مقامات دولتی دستگیر شد.

مگنیتسکی در دادگاه شهادت داد که در جریان تقلب مالیاتی صندوق هرمیتاژ، مقامات رسمی از وزارت کشور روسیه در این پرونده دست داشتند. مبلغ یاد شده در این تقلب، ۵.۴ میلیارد روبل، معادل ۲۳۰ میلیون دلار بود. در جریان این پرونده سه شرکت «ریلاند»، «پارفینیون» و «ماکائون» که از زیرمجموعه‌های صندوق هرمیتاژ هستند، دست داشتند.

سه شرکت یاد شده، کمپانی‌های غیرقانونی و با همین نام ولی تحت مالکیت اشخاص دیگر ثبت می‌کردند، بعد پرونده‌های تقلبی علیه خود ثبت می‌کردند که در آن یک وکیل هم برای خوانده حضور داشت و هم برای خواهان. نتیجه این دادگاه‌های ساختگی، محکومیت مالی این سه شرکت بود و بعد این سه شرکت، هزینه‌ها را در برگ مالیاتی خود آورده و معادل آن از مالیات معاف می‌شدند.

سرگئی مگنیتسکی در ۱۶ نوامبر ۲۰۰۹ و پس از تحمل فشارهای سازمان یافته روانی و فیزیکی و در حالی که به طور موقت در مسکو بازداشت بود، جان سپرد.

XS
SM
MD
LG