لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۲۶

معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا: خطر تجارت در ایران را به‌روشنی توضیح داده‌ایم


نشان وزارت خزانه‌داری ایالات متحده
نشان وزارت خزانه‌داری ایالات متحده

معاون وزیر خزانه‌داری ایالات متحده می‌گوید واشینگتن برای شرکت‌های خارجی مشغول تجارت در ایران روشن ساخته که با «خطر قابل‌توجهی در زمینه انجام معاملات با سپاه یا شرکت‌های وابسته به آن» روبه‌رو هستند.

سیگال ماندلکر، معاون وزارت خزانه‌داری ایالات متحده در امور مقابله با تروریسم و اطلاعات مالی، ۲۷ دی‌ماه در نشست اعضای کمیته امور بانکی سنا برای توضیح فعالیت‌های دفتری که سرپرستی آن را برعهده دارد، سخن می‌گفت.

ماندلکر در این نشست از ایران به‌عنوان «یک کشور یاغی» که «به‌دنبال برانداختن سیستم مالی» بین‌المللی‌ست، نام برده و می‌گوید «این کشور در صدر حامیان تروریسم و حامیان مالی گروه‌های تروریستی مانند حماس و حزب‌الله، حکومت سرکوب‌گر بشار اسد، و گروه‌های شبه‌نظامی شیعه در بحرین، عراق، سوریه و یمن قرار دارد».

معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا با اشاره به «حضور گسترده» سپاه پاسداران در پهنه اقتصادی ایران، افزوده‌است: «ما چه در آمریکا و چه خارج از این کشور، به‌روشنی این را گفته‌ایم که شرکت‌هایی که در ایران مشغول تجارت هستند، با خطرپذیری قابل‌توجهی در زمینه انجام معاملات با سپاه یا شرکت‌های وابسته به آن روبه‌رو هستند».

خانم ماندلکر می‌گوید این خطر «به‌دلیل فقدان شفافیت اقتصادی در ایران» اهمیت بیشتری نیز پیدا می‌کند.

این مقام دولت آمریکا برای نمونه به تحریم شبکه‌ای وابسته به نیروی قدس سپاه پاسداران، در پایان آبان‌ماه اشاره کرده‌است. وزارت خزانه‌داری ایالات متحده، ۳۰ آبان، شبکه‌ای از افراد و شرکت‌هایی را که گفته می‌شود در جعل اسکناس‌های یمنی برای نیروی قدس سپاه پاسداران ایران نقش دارند را تحریم کرد.

وزارت خزانه‌داری آمریکا گفته این شبکه «شرکت‌های اروپایی، دولت‌های خلیج [فارس] و بقیه جهان به کار می‌گیرند تا فعالیت‌های خود در جهت بی‌ثباتی» منطقه را ادامه دهند.

معاون استیو منوچین نیز روز چهارشنبه نام ایران را در کنار کره شمالی، آورد و گفت این کشورها «اقداماتی گمراه‌کننده برای دسترسی به منابع مالی» انجام می‌دهند.

سیگال ماندلکر می‌گوید «ما به اقدامات خود برای حفاظت از سیستم مالی بین‌المللی، و به مقابله با کارزار بی‌وقفه ایران در حمایت از تروریسم، ایجاد بی‌ثباتی در منطقه و سوءرفتار با شهروندان خود، ادامه می‌دهیم… و همان‌طور که استیو منوچین، وزیر خزانه‌داری، تاکید کرده ایالات متحده در برابر بی‌عدالتی‌ها و نقض حقوق بشر از سوی حکومت ایران، بی‌تفاوت نخواهد بود».

دولت ایران اتهام «حمایت از تروریسم» را رد کرده‌است. جمهوری اسلامی که در کنار روسیه از مهم‌ترین حامیان بشار اسد، است، همچون مسکو می‌گوید حضور در سوریه برای مقابله با تروریسم و به درخواست دولت حاکم بر آن کشور صورت گرفته‌است. مقام‌های ایرانی حمایت خود از شورشیان حوثی در یمن را پنهان نمی‌کنند و مقام‌های ارشد سپاه نیز از «حضور مستشاری» در آن کشور سخن گفته‌اند. شورشیان حوثی نزد سازمان ملل صاحب نمایندگی نیستند و دولت مشروع، همچنان دولت عبد ربه منصور هادی‌ست که مورد حمایت عربستان قرار دارد. ایران، حزب‌الله لبنان و حماس را گروه‌های تروریستی نمی‌داند.

مقام‌های ایران هنوز به اظهارات تازه معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا واکنش نشان نداده‌اند.

دولت ایران به رهبری حسن روحانی، و دولت ایالات متحده به‌رهبری باراک اوباما، همراه فرانسه، بریتانیا، آلمان، چین و روسیه، در تیر ماه ۱۳۹۴ به توافقی دست پیدا کردند که فعالیت‌های هسته‌ای ایران را محدود یا متوقف کرده و تحریم‌های مربوط به آن را برچید.

این توافق با انتقاد جمهوری‌خواهان روبه‌رو بود و دونالد ترامپ، چه پیش و چه پس از پیروزی در انتخابات، همواره از آن انتقاد کرده‌است. با این وجود ایالات متحده همچنان در آن باقی مانده‌است؛ هرچند واپسین باری که ترامپ تعلیق تحریم‌ها را تمدید کرد، تاکید کرد «آخرین باری‌ست» که چنین می‌کند و خواستار اصلاح «برجام» شد.

ایران با تحریم‌های دیگری نیز روبه‌رو است که به اتهام حمایت از تروریسم، نقض حقوق بشر و یا برنامه موشکی آن باز می‌گردد. آمریکا طی ماه‌های گذشته بر شمار سازمان‌ها و اشخاص تحت تحریم افزوده است.

برپایه وب‌سایت کمیته بانکی سنای آمریکا و گزارش‌های رادیو فردا/ت.ت/خ.ک
XS
SM
MD
LG