لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۹

دیدار ترامپ با شماری از قربانیان آزار مذهبی از چند کشور جهان


نادیا مراد، برنده جایزه نوبل، از جمله افرادی بود که با دونالد ترامپ دیدار کردند
نادیا مراد، برنده جایزه نوبل، از جمله افرادی بود که با دونالد ترامپ دیدار کردند

دونالد ترامپ، رئیس ‌جمهوری آمریکا، روز چهارشنبه، ۲۶ تیرماه، با ۲۷ قربانی آزار و اذیت از میان اقلیت‌های مذهبی کشورهای مختلف دیدار کرد.

بر اساس گزارش رویترز، چهار تن از این افراد از اویغورهای مسلمان چین بودند.

اخیرا بیش از ۲۰ کشور در شورای حقوق بشر سازمان ملل از چین به‌ خاطر بازداشت یک میلیون اویغور مسلمان و نگهداری آنها در محل‌هایی که دولت پکن «کمپ‌ آموزشی» می‌نامد انتقاد کرده بودند.

دیگر افرادی که روز چهارشنبه با ترامپ دیدار کردند از کشورهای ایران، کره شمالی، میانمار، ترکیه و غیره بوده‌اند.

رویترز می‌نویسد دولت ترامپ در نظر دارد تحریم‌هایی علیه مقامات چینی به‌خاطر نقض حقوق مسلمانان این کشور، از جمله رئیس حزب کمونیست چین در استان سین کیانگ که اویغورها ساکن آن هستند، اعمال کند، اما تاکنون از این اقدام به‌خاطر تهدیدی که چین برای تلافی آن کرده، دست نگه داشته است.

دولت پکن نقض حقوق مسلمانان را رد می‌کند و از کشورهای دیگر می‌خواهد وارد مسائل داخلی چین نشوند.

چین و آمریکا ماه‌هاست که بر سر تعرفه‌های اقتصادی درگیر مناقشه هستند و هر دو طرف تعرفه‌های سنگینی برای واردات کالا از همدیگر وضع کرده‌اند.

رویترز می‌نویسد در میان دیدار‌کننده‌ها با آقای ترامپ از مسلمانان روهینگیای میانمار نیز حضور داشتند.

در نتیجه حملات ارتش و سرکوب شدید اقلیت مسلمان روهینگیا در سال ۲۰۱۷ بیش از ۳۷۰ هزار نفر از این مردم به بنگلادش گریخته‌اند. هیئت تحقیق سازمان ملل متحد در گزارش خود گفت ارتش میانمار در این عملیات از روش‌هایی نظیر کشتار جمعی، تجاوز گروهی به زنان و به آتش کشیدن روستاها استفاده کرده و عملیات با «انگیزه نسل‌کشی» اجرا شده است.

دولت آمریکا روز سه‌شنبه، ۲۵ تیر فرماندهان نیروهای مسلح میانمار را به خاطر کشتار مسلمانان میانمار تحریم و از ورود به آمریکا ممنوع کرد.

همزمان با این دیدار، برگزاری کنفرانس آزادی‌های مذهبی در آمریکا آغاز شده است و روز گذشته مایک پومپئو وزیرخارجه آمریکا به شماری از فعالان آزادی‌های مذهبی فعال در کشورهای عراق، نیجریه، قبرس، برزیل و سودان جایزه اهدا کرد.

وی گفت که نقض گسترده آزادی‌های مذهبی از جمهوری اسلامی تا چین، کوبا و دیگر کشورها دیده می‌شود.

وزرای خارجه صد کشور روز گذشته در کنفرانس «پیشبرد آزادی‌های مذهبی» در آمریکا حضور داشتند. این کنفرانس در روزهای آینده ادامه خواهد داشت.

شماری از افرادی که مورد آزار مذهبی قرار گرفته‌اند، در این کنفرانس تجربه‌ها و مشکلات خود را توضیح دادند.

منابع: وزارت خارجه آمریکا، رویترز، رادیوفردا/ ف. ق./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG