لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۵۴

ترامپ به فارسی برای مردم ایران توییت زد: شجاعت شما الهام‌بخش است‎


دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده، روز شنبه با انتشار توییتی به زبان فارسی تاکید کرد که دولت او متوجه اعتراضات کنونی در ایران است و کنار مردم ایران «ایستاده است».

آقای ترامپ در این توییت مردم ایران را «شجاع و رنج کشیده» توصیف کرده و می‌گوید: «من از ابتدای دوره ریاست جمهوریم با شما ایستاده‌ام و دولت من همچنان با شما خواهد ایستاد.»

وی می‌افزاید: «ما اعتراضات شما را از نزدیک دنبال می‌کنیم. شجاعت شما الهام‌بخش است.»

تهران و برخی دیگر از شهرهای ایران از جمله اصفهان، همدان، رشت و ساری عصر شنبه صحنه تجمعات اعتراض‌آمیزی در واکنش به سرنگونی هواپیمای مسافربری پرواز تهران – کی‌یف با شلیک موشک سپاه پاسداران بود.

معترضان شعارهایی علیه آیت الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، سر دادند و خواهان کناره‌گیری او از قدرت شدند. تجمع تهران با اقدام نیروهای انتظامی در پرتاب گاز آشک‌آور و شلیک تیر هوایی به تشنج کشیده شد.


دونالد ترامپ در توییت دیگری این بار به زبان انگلیسی عنوان کرد که حکومت ایران باید به گروه‌های مدافع حقوق بشر اجازه بدهند که بر اعتراضات نظارت داشته باشند.

رئیس جمهوری آمریکا سپس هشدار داده که «نباید بار دیگر معترضان صلح‌طلب قتل عام شوند و نباید یک بار دیگر اینترنت قطع شود».

اشاره آقای ترامپ به اعتراضات آبان ماه گذشته در شهرهای مختلف ایران است که به قطع کامل اینترنت در کشور و سرکوب شدید معترضان انجامید تا جایی که خبرگزاری رویترز گزارش داده در این اعتراضات هزار و پانصد نفر کشته شدند. آمار وبسایت کلمه و سازمان عفو بین الملل نیز شمار کشته‌ها را بین سیصد تا ۶۳۱ نفر عنوان می‌کند.

دونالد ترامپ در نهایت اطمینان داده که جهان نظاره‌گر رخدادهای ایران است.

همزمان مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، نیز با انتشار ویدیویی از اعتراضات روز شنبه در تهران نوشت که خواسته مردم ایران روشن است.

به گفته او، مردم ایران «از دروغ‌های رژیم، فساد، بی‌کفایتی و سبعیت سپاه پاسداران تحت حاکمیت دزدسالار خامنه‌ای به جان آمده‌اند».

وزیر خارجه آمریکا سپس تاکید کرد که دولت این کشور در کنار مردم ایران می‌ایستد و آنها شایستگی زندگی بهتری را دارند.

XS
SM
MD
LG