لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۱

گشت‌زنی مشترک آمریکا و ترکیه در منبج سوریه «به‌زودی آغاز می‌شود»


نیروهای آمریکایی در نزدیکی منبج
نیروهای آمریکایی در نزدیکی منبج

ژنرال آمریکایی جوزف ووتل می‌گوید عملیات گشت‌زنی مشترک ارتش آن کشور و نیروهای مسلح ترکیه در منبج سوریه به‌زودی آغاز می‌شود.

ژنرال ووتل، فرمانده ستاد مرکزی فرماندهی، ستاد ارتش آمریکا در غرب و مرکز آسیا و شمال آفریقا، به خبرنگاران گفته‌است گشت‌زنی مشترک پس از پایان ماموریت آموزشی که انتظار می‌رود «چند روز دیگر» طول بکشد، آغاز می‌شود.

در پایان تابستان نیز سخنگوی نهاد ریاست جمهوری ترکیه اعلام کرده بود که گشت‌زنی و آموزش مشترک نیروهای آمریکایی و ترکیه‌ای در منبج، در شمال سوریه، «به‌زودی» آغاز می‌شود.

بر اساس «توافق منبج» میان وزیران خارجه ترکیه و ایالات متحده، قرار شد خروج نیروهای کـرد مورد حمایت آمریکا از «منبج» و دیگر شهرهای منطقه پس از خلع سلاح آنها انجام شود. مدت این همکاری شش ماه تعیین شده است.

در بهار گذشته وقتی این توافق به دست آمد گزارش شده بود که آمریکا نه در مورد تحویل سلاح‌های سخنی گفته‌است و نه شـش ماه را به‌عنوان یک بازه زمانی قطعی تائید می‌کند، بلکه می‌گوید این یک زمان تخمینی‌ست و به شرایط و رخدادهای پیش‌رو در منطقه بستگی دارد.

ترکیه گروه شبه‌نظامی کرد یگان‌های مدافع خلق، ی‌پ‌گ، را «گروه تروریستی» می‌داند و به همین دلیل هم خواستار خلع سلاح آن‌ها پیش از خروج از منبج شده بود. اما از سوی دیگر همین شبه‌نظامیان بخش مهمی از عملیات زمینی مورد حمایت ائتلاف به رهبری آمریکا در جریان نبردها علیه گروه «حکومت اسلامی» در سوریه به‌شمار می‌روند.

گشت‌زنی مشترک آمریکا و ترکیه بخشی از توافقات میان واشینگتن و آنکارا است. نیروهای ارتش دو کشور پیش از این به‌شکل جداگانه در مناطق مرزی گشت‌زنی می‌کردند.

ژنرال ووتل گفته است «ما در حال حاضر دقیقا همان‌جایی که مایل بودیم، قرار داریم… ما به یک توافق مشترک و سنجیده در مورد برنامه مشترک آموزشی دست یافتیم».

این فرمانده آمریکایی در مورد شمار نیروهایی که قرار است در گشت‌زنی شرکت کنند و نیز نوع ادوات نظامی این عملیات سخنی نگفته است.

اسوشیتدپرس، رویترز|ت
XS
SM
MD
LG