لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۵۵

کلی کرفت: آمریکا هم آماده اقدامات دفاعی بیشتر است هم آماده مذاکره جدی با ایران


کلی کرفت در این تصویر از دسامبر سال ۲۰۱۹ در کنار رئیس‌جمهوری آمریکا دیده می‌شود
کلی کرفت در این تصویر از دسامبر سال ۲۰۱۹ در کنار رئیس‌جمهوری آمریکا دیده می‌شود

به گزارش رویترز سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد در نامه‌ای به شورای امنیت در مورد کشتن قاسم سلیمانی، می‌گوید آمریکا «در صورت لزوم» دست به اقدامات دیگر هم خواهد زد ولی همچنین آماده «مذاکره‌ جدی» با تهران است.

در نامه‌ کلی کرفت به شورای امنیت سازمان ملل، اقدام آمریکا برای هدف قرار دادن قاسم سلیمانی در خاک عراق، «دفاع از خود» عنوان شده است.

در این نامه همچنین آمده است که ایالات متحده «آماده است بدون پیش‌شرط وارد مذاکره جدی با ایران شود؛ با این هدف که جلوی خطرات بیشتر برای صلح و امنیت بین‌الملل گرفته شود یا جلوی افزایش تنش‌ها توسط حکومت ایران گرفته شود».

به گفته رویترز خانم کرفت در این نامه در عین حال اظهار کرده هدف قرار دادن قاسم سلیمانی بر پایه بند ۵۱ منشور ملل متحد صورت گرفته است.

او تاکید کرده واشینگتن «آماده است در جهت حفظ امنیت پرسنل و منافع آمریکا، اقدامات بیشتری نیز در منطقه [خاورمیانه] انجام دهد».

ایران نیز در نامه خود به شورای امنیت حمله به پایگاه‌ها در عراق را مطابق همین بند عنوان کرده‌ است.

به گزارش خبرگزاری دولتی «ایرنا»، مجید تخت روانچی سفیر ایران در سازمان ملل متحد گفته «ایران برای گفت‌وگو و همکاری با کشورهای منطقه برای کاهش تنش‌ها آمادگی دارد».

بنا بر بند ۵۱ منشور ملل متحد، کشورها باید «فورا گزارشی» از «اقدامات دفاعی» خود به شورای امنیت ملل متحد ارائه کنند.

آمریکا در سال ۲۰۱۴ از همین ماده برای اقدام نظامی علیه «داعش» در سوریه بهره برد. در آن زمان سامانتا پاور، سفیر وقت آمریکا در سازمان ملل در نامه‌ای به بان گی‌مون، دبیرکل وقت سازمان ملل، و شورای امنیت، گفته بود حملات هوایی در سوریه طبق بند ۵۱ در راستای دفاع از خود و دفاع جمعی صورت می‌گیرد.

تنش‌های فزاینده دی‌ماه

قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، به‌دستور رئیس‌جمهوری آمریکا دونالد ترامپ، در نزدیکی فرودگاه بغداد، در ۱۳ دی ماه هدف حمله هوایی قرار گرفت و کشته شد.

پس از آن و با تاکید مکرر مقام‌های جمهوری اسلامی در مورد «انتقام سخت»، شدت تنش‌ها به‌طور کم‌سابقه‌ای فزونی گرفت، به‌طوری‌که برخی احتمال یک وقوع یک درگیری نظامی گسترده را مطرح کردند.

در روز ۱۸ دی ماه جمهوری اسلامی به دو پایگاه نظامی مورد استفاده آمریکا یکی در اربیل و دیگری پایگاه عین‌الاسد، هر دو در عراق، حمله موشکی کرد.

بعد از این حملات دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده، در یک سخنرانی اعلام کرد حملات تلفاتی نداشته و آمریکا در حالی‌که آماده تشدید تحریم‌ها علیه ایران است، اما «آغوش این کشور به روی صلح گشوده است».

با این حال مشخص نیست مذاکره احتمالی بین ایران و آمریکا در چه شرایطی و توسط چه کسانی ممکن است صورت گیرد.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، هیچ نشانه‌ای از تمایل به مذاکره نشان نداده است. او در پی حملات موشکی به پایگاه‌ها در عراق نیز اظهار کرد «تنها یک سیلی» بوده و «مسئله انتقام چیز دیگری‌ست».

آقای خامنه‌ای چندی پیش نیز گفته بود «نه جنگ می‌شود، نه مذاکره می‌کنیم». رهبر جمهوری اسلامی گفته بود «آمریکایی‌ها حمله را آغاز نمی‌کنند چون می‌دانند که صددرصد به ضررشان تمام خواهد شد زیرا ایران به هر متعرضی، ضربه بزرگ‌تری وارد خواهد کرد».

در دیگر سو نیز ایالات متحده برای محمد جواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، روادید صادر نکرده تا او در نشست شورای امنیت ملل متحد شرکت کند. وزیر خارجه ایالات متحده ۱۲ شرط را برای مذاکره با تهران تعیین کرده‌است. پیشتر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته بود «مقام‌های ایران می‌دانند با چه کسی باید تماس بگیرند».

منابع: رویترز، ایرنا، وکس
XS
SM
MD
LG