لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۹

درخواست آمریکا از دیوان لاهه برای رد شکایت دو میلیارد دلاری ایران


به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، ایالات متحده از دیوان بین‌المللی دادگستری خواسته است پرونده قضایی ایران در مورد دارایی‌های مسدودشده در ارتباط با قربانیان بمب‌گذاری سال ۱۹۸۳ در لبنان را رد کند.

در حدود ۲ میلیارد دلار از دارایی‌های مسدودشده ایران به خاطر اتهام دست داشتن در آن بمب‌گذاری از سوی دیوان عالی ایالات متحده به عنوان غرامت به قربانیان و بازماندگان آن حادثه داده شده است و ایران به دنبال بازپس‌گیری این مبلغ است.

روز دوشنبه نخستین جلسه استماع دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه، برای رسیدگی به شکایت ایران از آمریکا بابت توقیف این دارایی‌ها برگزار شد و درخواست واشینگتن همزمان با آغاز این جلسه مطرح شده است.

بر اساس حکم دادگاه فدرال آمریکا در سال ۲۰۰۷ میلادی، ایران موظف به پرداخت دو میلیارد و ۶۵۰ میلیون دلار غرامت به خانواده‌های قربانیان انفجار سال ۱۹۸۳ در مقر تفنگداران آمریکایی در بیروت و سایر حملات مرتبط با ایران شده است.

به‌دنبال تائید این حکم در سال ۲۰۱۴ نزدیک به دو میلیارد دلار از اموال توقیف شده بانک مرکزی ایران برای پرداخت غرامت به خانواده قربانیان انفجار‌های یادشده مصادره شد.

ریچارد ویسِک، وکیل وزارت خارجه آمریکا، به هئیت پانزده‌نفره دیوان لاهه گفت که درخواست آمریکا بر پایه یکی از مبانی قضایی موسوم به «رفتار توأم با سوءنیت» ارائه شده است.

وی در این باره توضیح داد که «ایران از تروریسم بین‌الملل حمایت می‌کند» و در عین حال از چارچوب قانونی ایالات متحده برای ​مسئول دانستن جمهوری اسلامی در ارتباط با تروریسم «شکایت می‌کند»؛ وی افزود که این مسئله‌ای است که دیوان لاهه نباید نادیده بگیرد.

ایران اتهام حمایت از تروریسم بین‌الملل را رد کرده و اتهام مشابهی را به ایالات متحده می‌زند.

درخواست تازه آمریکا از دیوان دادگستری بین‌المللی پس از آن مطرح می‌شود که هفته گذشته، این دیوان با صدور حکم اولیه‌ای تاکید کرد که تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه تهران باید محدود شود به گونه‌ای که بر ایمنی پروازهای مسافربری ایران و تجارت آزاد کالاهای اساسی مانند دارو، تجهیزات پزشکی، محصولات کشاورزی و مواد غذایی تاثیر نگذارد.

اشاره این دیوان به خروج ماه مه آمریکا از توافقنامه برجام و اعمال دوباره تحریم‌های این کشور علیه برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی است.

ایران با استناد به عهدنامه مودتی که ۲۳ مرداد ۱۳۳۴ شمسی در تهران بین ایالات متحده و دولت شاهنشاهی ایران به امضا رسید، به دیوان لاهه علیه آمریکا شکایت برده و خواستار لغو تحریم‌ها شده است.

اما به دنبال رای دیوان بین‌المللی دادگستری، وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد که این کشور از عهدنامه مودت با ایران خارج می‌شود.

به گفته مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، «ایران از عهدنامه مودت به عنوان ابزاری برای حمله به آمریکا استفاده کرده» و اساسا طرح شکایت آن در دیوان لاهه «فاقد وجاهت» بوده است.

دولت ایران در سال ۹۵ خورشیدی، دعوایی را علیه ایالات متحده آمریکا به دلیل ضبط و توقیف اموال بانک مرکزی به استناد عهدنامه مودت مورخ ۱۹۵۵ میلادی (۱۳۳۴ شمسی) مطرح کرد.

شکایت دولت ایران علیه آمریکا از این رو نزد دیوان بین‌المللی دادگستری مطرح شده که در عهدنامه مودت میان دو کشور آمده «هر یک از طرفین می توانند اختلافات ناشی از تفسیر یا اجرای این عهدنامه را به دیوان بین‌المللی دادگستری ارجاع دهند.»

جلسات استماع پرونده شکایت ایران از آمریکا در زمینه توقیف دارایی‌های بانک مرکزی، از روز دوشنبه (۱۶ مهر) تا جمعه بیستم مهرماه ادامه خواهد داشت.

منابع: آسوشیتدپرس، فارس و رادیو فردا؛ ب.ب / پ.پ
XS
SM
MD
LG