لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۶

ابراز نگرانی آمریکا درباره افزایش شدید سطح غنی‌سازی اورانیوم در ایران


لیندا توماس گرینفیلد می‌گوید که دولت آمریکا آماده واکنش به ایران است
لیندا توماس گرینفیلد می‌گوید که دولت آمریکا آماده واکنش به ایران است

لیندا توماس گرینفیلد، سفیر و نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل، روز چهارشنبه ۱۰ اسفند گفت که دولت جو بایدن به شدت نگران افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم در ایران و نزدیک شدن به غلظت مورد نیاز برای ساخت بمب هسته‌ای است.

لیندا توماس گرینفیلد که در یکی از کمیته‌های مجلس نمایندگان آمریکا صحبت می‌کرد، گفت : «این موضوع (غنی‌سازی اورانیوم با غلظت بالا) بسیار نگران کننده است و ما در حال بررسی چگونگی واکنش خود به این رخداد هستیم.»

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز سه‌شنبه تایید کرد که بازرسان این نهاد ذرات اورانیوم غنی‌شده با غلظت سطح ۸۳.۷ درصد را در ایران کشف کرده‌اند. مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی هم گفته است که این سطح از غنی‌سازی اورانیوم فاصله چندانی با سطح ۹۰ درصدی مورد نیاز برای تولید سلاح هسته‌ای ندارد.

هال راجرز، نماینده جمهوری‌خواه از لیندا توماس گرینفیلد پرسید: «با توجه به این که ایران قبلا موانعی برای بازرسی‌های هسته‌ای آژانس ایجاد کرده، چگونه می‌توانیم مطمئن باشیم که حال عمداً میزان غنی‌سازی اورانیوم را برای دست‌یابی به سلاح‌ هسته‌ای تشدید نمی‌کند؟»

وی سپس تاکید کرد که «الان دیگر زمان حرف‌زدن نیست، بلکه وقت عمل فرا رسیده است».

سفیر و نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل متحد بدون اشاره به برنامه یا جدول زمانی مشخصی درباره واکنش دولت جو بایدن به افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم در ایران گفت: «من پیش بینی نمی‌کنم که چه زمان و چگونه دولت (ایالات متحده) واکنش نشان خواهد داد، اما می‌دانم که دولت آمریکا آماده است.»

هال راجرز در پاسخ به لیندا توماس گرینفیلد تصریح کرد که ایران خیلی به آستانه دستیابی به بمب هسته‌ای نزدیک شده است و به همین علت مقامات آمریکایی دیگر نباید به گزینه‌های دیپلماتیک در قبال ایران اعتماد کنند.

او گفت: «آنها فقط چند اینچ با دستیابی به بمب (اتمی) فاصله دارند. زمان ( اقدام) رسیده است.»

لیندا توماس گرینفیلد در پاسخ بار دیگر به گفته‌های جو بایدن در خصوص ممانعت از هسته‌ای شدن ایران اشاره کرد و گفت: «ما فعالیت (ایران) در زمینه هسته‌ای را نادیده نمی‌گیریم. من مجدداً تأکید می‌کنم که رئیس جمهور ( آمریکا) به صراحت گفته است که ما بیکار نخواهیم نشست و اجازه نمی‌دهیم که (آنها) به توانایی‌های هسته‌ای دست یابند.»

کالین کال، معاون وزارت دفاع آمریکا، نیز روز گذشته در کنگره گفت، ایران می‌تواند طی «حدود ۱۲ روز» مواد هسته‌ای لازم برای ساخت یک بمب اتمی را تولید کند.

معاون وزارت دفاع آمریکا اضافه کرد:‌ «پیشرفت برنامه اتمی ایران از زمانی که ما برجام را ترک کردیم قابل توجه بوده است. زمانی که دولت قبلی در سال ۲۰۱۸ تصمیم گرفت از برجام خارج شود، برای ایران حدودا ۱۲ ماه زمان می‌برد تا مواد هسته‌ای لازم را برای یک بمب اتمی تولید کند٬ اما حالا حدود ۱۲ روز طول می‌کشد.»

این مقام وزارت دفاع آمریکا با این حال تاکید کرد که همچنان دیپلماسی برای جلوگیری از دستیابی ایران به بمب هسته‌ای بهترین راه است.

XS
SM
MD
LG