لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۳

آمریکا قصد دارد «هر چه سریع‌تر» موشک‌های میان‌برد در آسیا مستقر کند


دونالد ترامپ در مراسمی که پنج‌شنبه گذشته به مناسبت نخستین روز کاری مارک اسپر در مقام وزیر دفاع آمریکا برگزار شد
دونالد ترامپ در مراسمی که پنج‌شنبه گذشته به مناسبت نخستین روز کاری مارک اسپر در مقام وزیر دفاع آمریکا برگزار شد

یک روز پس از خروج آمریکا از پیمان «منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد»، وزیر دفاع آمریکا روز شنبه، ۱۲ مرداد، از قصد این کشور برای استقرار سریع موشک‌های جدید میان‌برد در آسیا به‌منظور مقابله با نفوذ چین در منطقه خبر داد.

مارک اسپر، وزیر دفاع جدید ایالات متحده، در نخستین روز از سفر یک‌هفته‌ای خود به آسیا، در گفت‌وگو با خبرنگاران همراهش در هواپیما، با اشاره به رفع محدودیت‌های ناشی از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد (آی‌ان‌اف) گفت تمایل آمریکا این است که موشک‌های جدید خود را «هرچه سریع‌تر» در آسیا مستقر کند.

با این حال، او مشخص نکرد که آمریکا قصد دارد این سلاح‌ها را دقیقاً در کدام کشور یا چه نقاطی مستقر کند و به این توضیح بسنده کرد که در این باره با متحدان آمریکا رایزنی خواهد شد.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، چین به دلیل عدم حضور در پیمان آی‌ان‌اف زرادخانه‌ای انباشته از تسلیحات و موشک‌ها در اختیار دارد که تولید و نگهداری آنها ذیل این پیمان ممنوع بود.

بنابر همین گزارش، با خروج آمریکا از پیمان دوجانبه‌اش با روسیه اکنون واشینگتن آزادی بیشتری برای رقابت تسلیحاتی با چین دارد.

آمریکا در چند سال اخیر همواره روسیه را به نقض پیمان «منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد» متهم می‌کرد و سرانجام روز جمعه، ۱۱ مرداد، از این پیمان خارج شد.

بر اساس پیمان آی‌ان‌اف که در سال ۱۹۸۸ به امضای رونالد ریگان و میخائیل گورباچف، رهبران وقت آمریکا و شوروی، رسید دو طرف متعهد شدند از توسعه، تولید و استقرار موشک‌های کروز یا بالستیک زمین‌پرتاب با برد بین ۵۰۰ تا ۵۵۰۰ کیلومتر خودداری کنند.

مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا، همچنین با بیان این‌که چین نباید از برنامه‌های جدید آمریکا غافلگیر شود، گفت که ۸۰ درصد تسلیحات چین مشمول محدودیت‌های پیمان آی‌ان‌اف است و واشینگتن می‌خواهد به توانایی مشابهی در این زمینه برسد.

شماری از کشورها و چهره‌های بین‌المللی، از جمله آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل، ابراز نگرانی کرده‌اند که با انقضای پیمان آی‌ان‌اف مسابقه تسلیحاتی بین قدرت‌های جهانی گسترش یابد.

منابع: خبرگزاری‌های فرانسه و رویترز، توئیتر و رادیو فردا / ر.ش؛ ج
XS
SM
MD
LG