لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۳

تاکید پومپئو و پلوسی بر لزوم آتش‌بس فوری در جنگ قره‌باغ


در ادامه تلاش‌های آمریکا برای حل بحران قره‌باغ، مایک پومپئو در واشنگتن با وزیر خارجه ارمنستان دیدار کرد
در ادامه تلاش‌های آمریکا برای حل بحران قره‌باغ، مایک پومپئو در واشنگتن با وزیر خارجه ارمنستان دیدار کرد

در ادامه افزایش تلاش‌های دولت آمریکا برای پایان دادن به جنگ قره‌باغ، مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا و نانسی پلوسی، رئيس مجلس نمایندگان آمریکا بر لزوم آتش‌بس فوری و برقراری مذاکرات بین دو کشور تاکید کردند.

مایک پومپئو، وزیر خارجه ایالات متحده، که در روزهای اخیر در این حوزه بیشتر فعال شده است، روز جمعه، دوم آبان در واشنگتن به طور جداگانه با وزرای خارجه ارمنستان و آذربایجان دیدار کرد.

به گفته مورگان اورتگاس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در این دیدارها، آقای پومپئو بر پایان خشونت‌ها و افزایش حفاظت از غیرنظامیان تاکید کرده است.

وزیر خارجه آمریکا روز جمعه نیز در تماس تلفنی با جوسپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بر لزوم آتش‌بس فوری بین دو کشور تاکید کرده بود.

دولت آمریکا خواستار مذاکره ارمنستان و آذربایجان تحت چهارچوب گروه مینسک وابسته به سازمان امنیت و همکاری اروپا است.

در سه دهه اخیر دولت‌های روسیه، آمریکا و فرانسه به عنوان روسای گروه مینسک در چارچوب سازمان امنیت و همکاری اروپا مسئول نظارت بر آتش‌بس و حل بحران ناحیه ناگورنو- قره باغ بوده‌اند.

دولت ترکیه با فعالیت و اقدامات این گروه برای حل بحران مخالف است و می‌گوید این گروه در سه دهه گذشته چنین مشکلی را که منجر به بحران جنگ شده نادیده گرفته است.

مقام‌های دولت آذربایجان که بر ادامه جنگ تا رسیدن به خواسته خود مبنی بر عقب‌نشینی نیروهای ارمنستان از مناطق اشغال‌شده تاکید دارند، روز گذشته خبر دادند که ۱۳ روستای دیگر در منطقه قره‌باغ را آزاد کرده‌اند.

پیش از این الهام علی‌یف، رئیس جمهور آذربایجان نیز احتمال دستیابی به توافق صلح را «بسیار بعید» توصیف کرده و گفته است که وعده بازگرداندن کنترل ناحیه ناگورنو- قره‌باغ به آن کشور باید در هر گونه توافقی منظور شود.

جیجون بایراموف، وزیر خارجه آذربایجان نیز گفته است که در دیدار با وزیر خارجه آمریکا بر لزوم پایان یافتن اشغال ارمنستان در قره‌باغ تاکید کرده است.

آقای بایراموف روز جمعه با نانسی پلوسی، رئيس مجلس نمایندگان آمریکا و رابرت اوبراین، مشاور امنیت ملی آمریکا نیز دیدار کرد.

خانم پلوسی در این دیدار خواستار آتش‌بس فوری در قره‌باغ شده و بر لزوم انجام مذاکرات با حمایت گروه مینسک تاکید کرده است.

رابرت اوبراین نیز با حمایت از آتش‌بس فوری گفته است که مسئله قره‌باغ راه‌ حل نظامی ندارد.

در هفته‌های اخیر با تلاش و حمایت مسکو، ارمنستان و آذربایجان دو بار اقدام به امضای توافق آتش‌بس کردند، ولی این توافق‌نامه‌ها در عمل شکست خورده و جنگ در منطقه کماکان ادامه دارد.

درگیری‌های هفته‌های اخیر در ناحیه ناگورنو- قره‌باغ مرگ‌بارترین مورد طی ۲۵ سال اخیر است.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در روزهای اخیر اعلام کرد که احتمالا حدود ۵ هزار نفر در درگیری‌های اخیر ناحیه ناگورنو- قره‌باغ کشته شده‌اند.

اختلاف دو جمهوری سابق اتحاد شوروی بر سر کنترل ناحیه ناگورنو- قره‌باغ از پایان دهه هشتاد میلادی آغاز و با فروپاشی اتحاد شوروی تشدید شد. این اختلافات در سال‌های ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۴ به یک جنگ طولانی منجر شد که بر اثر آن حدود ۳۰ هزار نفر کشته و حدود یک میلیون نفر آواره شدند.

ارمنی‌تباران ناحيه ناگورنو- قره ب‌اغ را بخشی از سرزمین تاریخی خود می‌دانند، ولی طبق مصوبات سازمان ملل متحد این اراضی بخشی از خاک جمهوری آذربایجان تلقی می‌شود.

XS
SM
MD
LG