لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۳

استقبال آمریکا از برقراری مجدد پرواز بین صنعا و قاهره


پرواز یک هواپیمای یمنی در روز ۱۵ ماه مه تقریبا پس از شش سال وقفه (عکس از خبرگزاری فرانسه)
پرواز یک هواپیمای یمنی در روز ۱۵ ماه مه تقریبا پس از شش سال وقفه (عکس از خبرگزاری فرانسه)

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه در بیانیه‌ای از برقراری مجدد پرواز تجاری از فرودگاه بین المللی صنعا، پایتخت یمن به قاهره پایتخت مصر استقبال کرد.

ند پرایس در این بیانیه‌ تاکید کرده است، چنین پروازهایی به یمنی‌های بیشتری امکان می‌دهد به دنبال معالجات پزشکی و فرصت‌های آموزشی باشند و همچنین با عزیزان خود در سراسر مصر دیدار کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا از تلاش‌ مصر، عربستان و دولت قانونی یمن برای تسهیل این پروازها تقدیر کرده است.

ند پرایس ضمن حمایت از تلاش‌های هانس گراندبرگ٬ فرستاده ویژه سازمان ملل، تاکید کرده است که کار جمعی منجر به «مهم‌ترین پیشرفت» به سوی صلح در سال‌های اخیر شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا ضمن استقبال از شروع مجدد پروازها از صنعا و گسترش جریان سوخت به شمال یمن تصریح کرده است که هنوز می‌بایست کارهای بسیار بیشتری برای بهبود رفت و آمد آزادنه افراد و کالاها در داخل یمن انجام داد چرا که صدها هزار یمنی برای مدت طولانی در این مناطق رنج کشیده‌اند.

ند پرایس همچنین گفته است که آتش‌بس آرامش ملموسی برای یمنی‌ها به همراه داشته و زندگی میلیون‌ها نفر را بهبود بخشیده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا از همه طرف‌های درگیر در جنگ یمن خواسته است به «خواسته‌های مردم گوش فرا دهند، از «آتش‌بس حمایت» کرده و به سمت یک روند صلح فراگیر حرکت کنند.

آتش بس دو ماهه بین شبه نظامیان حوثی مورد حمایت ایران و دولت قانونی یمن و متحدان آن از اوایل فروردین ماه سال جاری آغاز شده است. سازمان ملل متحد گفته است که آتش بس به میزان قابل توجهی از شدت درگیری‌ها در یمن کاسته است.

از زمان تصرف صنعا به دست حوثی‌ها در سال ۲۰۱۴ و آغاز جنگ داخلی در این کشور، مقام‌های دولت قانونی یمن به عدن در جنوب این کشور گریختند. عربستان سعودی برای مقابل با پیشروی حوثی در سال ۲۰۱۵ در یمن مداخله نظامی کرد.

پروازهای هوایی به صنعا به دلیل محاصره هوایی عربستان از سال ۲۰۱۶ تا حد زیادی متوقف شده بود، اما برای برخی پروازهای انساندوستانه اجازه صادر می‌شد.

جنگ خونین هفت ساله در یمن به کشته شدن بیش از ۱۵۰ هزار نفر منجر شده و میلیون‌ها نفر را در آستانه قحطی قرار داده است.

با استفاده از وب سایت وزارت خارجه آمریکا و الجزیره
XS
SM
MD
LG