لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۸

استقبال آمریکا از صدور اجازه برای پهلوگرفتن چهار نفتکش در بندر حدیده یمن


 یک نفتکش در بندر حدیده یمن در سال ۲۰۱۸
یک نفتکش در بندر حدیده یمن در سال ۲۰۱۸

وزارت خارجه آمریکا چهارشنبه چهارم فروردین از «اقدام دولت قانونی یمن» برای صدور مجوز برای پهلوگرفتن چهار نفتکش در بندر حُدَیده استقبال کرد و گفت، گام‌های بیشتری می‌بایست در این مسیر برداشته شود.

بندر حدیده در کنترل شورشیان حوثی مورد حمایت ایران است و نیروهای ائتلاف به رهبری عربستان از پهلوگیری این کشتی‌ها در این بندر جلوگیری کرده‌اند.

در بیانیه وزارت امور خارجه آمریکا آمده است، ایالات متحده از خبر باز شدن مسیر برای چهار کشتی تجاری سوختی جهت ورود به بندر حدیده استقبال می‌کند. جریان آزاد سوخت و سایر کالاهای اساسی به داخل و سراسر یمن برای حمایت از کمک رسانی بشردوستانه و سایر فعالیت‌های اساسی، بسیار مهم است.

این بیانیه اضافه کرده است: ایالات متحده از این تصمیم دولت جمهوری یمن قدردانی می‌کند. این محموله‌های سوخت باید بدون تاخیر وارد بازارهای یمن شود تا سوخت مورد نیاز بیمارستان‌ها را تامین کند، از دسترسی به غذا و آب اطمینان حاصل شود و به طور کلی به کاهش درد و رنج‌های مردم یمن کمک کند.

وزارت خارجه آمریکا اضافه کرده است، (صدور مجوز) برای حرکت این کشتی‌ها یک گام در مسیر درست است، اما گام‌های بیشتری لازم است، به ویژه حمله به مارب باید فورا متوقف شود و آتش بس جامع برقرار شود. ما از همه طرف‌ها می‌خواهیم به خاطر یمن و مردم آن جهت مذاکره دور یک میز بنشینند.

پیش از این خبرگزاری رویترز به نقل از دو منبع آگاه نوشته بود که ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی برای چهار کشتی حامل سوخت، اجازه پهلوگیری در بندر حُدَیده در سواحل یمن صادر کرده است.

این منابع که نام آنها فاش نشده٬ همچنین گفته بودند که این تصمیم ائتلاف به رهبری عربستان، با تأیید دولت یمن اتخاذ شده است.

خبر صدور اجازه برای پهلوگیری این کشتی‌ها پس از آن منتشر می‌شود که حوثی‌ها در واکنش به ابتکار جدید صلح عربستان گفتند تنها در صورت رفع محاصره هوایی و دریایی با پیشنهاد آتش‌بس با عربستان موافقت خواهند کرد.

وزیر خارجه عربستان روز دوم فروردین اعلام کرد کشورش یک طرح صلح جدید ارائه کرده که از جمله شامل آتش‌بس سراسری زیر نظر سازمان ملل است.

به گفته شاهزاده فیصل بن فرحان آل سعود، این ابتکار همچنین شامل بازگشایی فرودگاه صنعا، اجازه ورود سوخت و مواد غذایی از طریق بندر حدیده و از سرگیری مذاکرات سیاسی بین حکومت مورد حمایت عربستان در یمن و حوثی‌های مورد حمایت ایران است.

دولت یمن که از سوی عربستان سعودی حمایت می‌شود از این طرح حمایت کرده است اما حوثی‌های در مورد آن ابراز تردید کرده و جمهوری اسلامی ایران نیز گفته است پایان این درگیری‌ها منوط به «آتش‌بس سراسری»، «رفع محاصره اقتصادی» و سپردن امر به دست «یمنی‌ها» است.

به گزارش رویترز، هم‌اکنون چهار فروند کشتی، از جمله دو کشتی حامل ۴۵ هزار تن نفت، یک کشتی حامل پنج هزار تن گاز مایع و یک نفتکش حامل ۲۲ هزار و ۷۰۰ تن مازوت از ائتلاف سعودی اجازه ترخیص محموله دریافت کرده‌اند.

محمد عبدالسلام، مذاکره‌کننده اصلی حوثی‌ها، یک روز پیش از این گفته بود که «تأمین سوخت، غذا، کالاهای اساسی و دارو برای مردم یمن یک حق بشردوستانه و قانونی است و ما هیچ‌گونه شرط و شروط نظامی و سیاسی را برای دریافت آن‌ها نمی‌پذیریم».

حوثی‌ها یک روز پس از اعلام طرح صلح عربستان، با پهپاد به فرودگاهی در جنوب عربستان حمله کردند.

ائتلاف نظامی به رهبری عربستان از شش سال پیش در حمایت از دولت مورد حمایت سازمان ملل وارد جنگ با حوثی‌ها شد که پایتخت و بسیاری از مناطق یمن را به تصرف خود در آورده‌اند.

جنگ یمن تاکنون بیش از ۱۳۰ هزار کشته برجای گذاشته است، از جمله ۱۳ هزار غیرنظامی که به‌دلیل حملات هوایی جان خود را از دست داده‌اند. ده‌ها هزار کودک نیز به دلیل قحطی جان باخته‌اند. یمن اکنون با بزرگترین بحران بشری در زمینه قحطی دست‌وپنجه نرم می‌کند.

با استفاده از وب سایت وزارت خارجه آمریکا و رادیو فردا؛
XS
SM
MD
LG