لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۴۰

آمریکا از شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد خارج شد


نیکی هیلی، می‌گوید، خروج آمریکا از شورای حقوق بشر عقب نشینی از تعهدات این کشور در قبال حقوق بشر نیست.
نیکی هیلی، می‌گوید، خروج آمریکا از شورای حقوق بشر عقب نشینی از تعهدات این کشور در قبال حقوق بشر نیست.

نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل، روز سه‌شنبه ۲۹ خرداد اعلام کرد، ایالات متحده به دلیل «جانبداری‌های نهادینه» شورای حقوق بشر سازمان ملل علیه اسرائیل از این شورا خارج می شود.

به گزارش رویترز، نیکی هیلی در کنفرانس خبری همراه با مایک پومپئو در ساختمان وزارت خارجه آمریکا از اقدامات روسیه، چین، کوبا و مصر برای سد کردن تلاش های آمریکا جهت اصلاح نهاد حقوق بشری سازمان ملل متحد به شدت انتقاد کرد.

خانم هیلی تاکید کرد: مدت‌هاست که شورای حقوق بشر سازمان ملل حامی ناقضان حقوق بشر است. ناقضان حقوق بشر همچنان در این شورا حضور دارند و به عضویت آن در می آیند.

وی اضافه کرد: خروج ایالات متحده از این شورا عقب نشینی ما از تعهدمان نسبت به حقوق بشر نیست، بلکه ما این گام را برمیداریم زیرا تعهدمان به ما اجازه نمی دهد بخشی از یک سازمان ریاکار با اهداف منفعت طلبانه باشیم که حقوق بشر را به ریشخند می گیرد.

سفیر آمریکا در سازمان ملل با اشاره به حضور کشورهایی مانند کوبا، ونزوئلا، چین و جمهوری کنگو در شورای حقوق بشر سازمان ملل تاکید کرد: نگاهی به اعضای شورا نشان می‌دهد که آنها ارزشی برای حقوق ابتدایی قائل نیستند.

وی در ادامه به اعتراضات در ایران در سال گذشته اشاره کرد و گفت: در ماه‌های دسامبر و ژانویه حکومت ایران صدها شهروند را به دلیل بیان عقایدشان کشت و بازداشت کرد، شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد واکنشی نشان نداد.

سفیر آمریکا در سازمان ملل اضافه کرد: وقتی شورای به اصطلاح حقوق بشر سازمان ملل متحد به نقض حقوق بشر در ایران و ونزوئلا رسیدگی نمی‌کند و جمهوری کنگو را به عضویت می پذیرد، دیگر این شورا اعتبار نامش را از دست داده است.

خانم هیلی همچنین گفت: تمرکز غیر متعارف بر اسرائیل و خصومت بی پایان نسبت به این کشور ثابت می‌کند که این شورا انگیزه‌های سیاسی جانبدارانه دارد و هدف آن حقوق بشر نیست.

در همین حال، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل از تصمیم دولت آمریکا برای خروج از شورای حقوق بشر سازمان ملل تشکر کرده است.

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد ۴۷ عضو دارد و حدود یک سال‌ونیم از عضویت سه ساله آمریکا در این نهاد می‌گذرد. تعلیق عضویت و یا خروج کامل آمریکا از این نهاد تازه‌ترین مورد از خروج آن کشور از معاهدات بین‌المللی از جمله توافق اقلیمی پاریس و توافق هسته‌ای با ایران خواهد بود.

دولت آمریکا در دوران ریاست‌جمهوری جورج دبلیو بوش به مدت سه سال شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد را تحریم کرد ولی در سال ۲۰۰۹ و ریاست‌جمهوری باراک اوباما دوباره به این نهاد پیوست.

سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد پارسال اعلام کرد این کشور در حال بازبینی عضویت خود در شورای حقوق بشر است و خواستار انجام اصلاحاتی شد که به گفته او، «جانبداری‌های نهادینه و ضد اسرائیلی» این نهاد را از بین ببرد.

شورای حقوق بشر سازمان ملل که در سال ۲۰۰۶ تاسیس شده است در مورد «خشونت‌های اسرائیل» در مناطق اشغالی فلسطینیان یک دستور جلسه ثابت دارد که آمریکا خواستار حذف آن است.

این نهاد ماه گذشته به انجام تحقیقات در مورد کشته شدن فلسطینی‌ها در نوار غزه رای داد و اسرائیل را متهم کرد که از قدرت نظامی خود به طور «نامتناسب» استفاده کرده است. در آن رای‌گیری فقط آمریکا و استرالیا رای منفی دادند.

با استفاده از گزارش‌های رویترز و رادیو فردا؛ خ.ک
XS
SM
MD
LG