لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۴

وال استریت جورنال: بن سلمان در پی شکست ترامپ از عادی‌سازی با اسرائیل کنار کشید


گفته می‌شود که محمد بن سلمان عملا سکان رهبری را در عربستان سعودی در دست دارد
گفته می‌شود که محمد بن سلمان عملا سکان رهبری را در عربستان سعودی در دست دارد

روزنامه آمریکایی وال استریت جورنال روز جمعه خبر داد که ولیعهد عربستان در دیدار محرمانه خود با بنیامین نتانیاهو، درخواست اسرائیل و آمریکا برای موافقت نهایی با عادی‌سازی رابطه کشورش با اسرائیل را رد کرده است.

وال استریت جورنال شامگاه جمعه، هفتم آذر، نوشت که محمد بن ‌سلمان به دلیل نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و ادامه نیافتن دولت دونالد ترامپ، از موافقت نهایی با عادی‌سازی رابطه پا پس کشیده است.

به نوشته این روزنامه، «امید» نخست وزیر اسرائیل و وزیر خارجه آمریکا در این سفر، دستیابی به موافقت نهایی بن‌ سلمان با عادی‌سازی رابطه عربستان و اسرائیل بود، اما بنیامین نتانیاهو «با دست خالی» از سفر خود برگشت.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، نخست وزیر این کشور روز یک‌شنبه، دوم آذر، در ساعاتی که مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا نیز برای دیدار با محمد بن‌ سلمان به سعودی رفته بود، با ولیعهد عربستان در خاک سعودی ملاقات کرد.

به نوشته وال استریت جورنال، محمد بن‌سلمان با این هدف که از عادی‌سازی رابطه عربستان با اسرائیل به عنوان «برگ» بازی در برابر دولت جو بایدن استفاده کند، اعلام عادی‌سازی رابطه با اسرائیل را در حال حاضر مناسب ندانست.

این روزنامه تاکید دارد که ولعیهد عربستان مایل به داشتن مناسبات خوب و به دور از تنش با دولت بعدی آمریکا است.

وال استریت جورنال همچنین با استناد به مشاوران سعودی و مقامات آمریکایی، که نام آن‌ها را نبرده، نوشت که ولیعهد سعودی با پدرش، ملک سلمان، در زمینه عادی‌سازی رابطه با اسرائیل، دچار اختلاف است.

این گزارش افزوده است که پادشاه ۸۴ ساله عربستان که در تندرستی کامل نیست، در جریان جزئیات کامل و عمق مذاکرات و تماس‌هایی که ولیعهدش با اسرائیل انجام می‌دهد، قرار ندارد.

این روزنامه پیشتر نیز گزارش داده بود که محمد بن ‌سلمان پدرش را پیشاپیش از توافق‌های عادی‌سازی رابطه امارات و بحرین با اسرائیل آگاه نکرد، زیرا نگران بود که پادشاه با انجام اقداماتی، سران ابوظبی و منامه را از این امر بازدارد.

همزمان، خبرگزاری رویترز در گزارشی در روز جمعه، هفتم آذر، با استناد به گزارش رسانه‌های اسرائیل نوشت که ملک سلمان در روز دیدار پسرش با نخست وزیر اسرائیل از این امر بی‌خبر بود.

ساعاتی پیش از آن نیز، شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل شامگاه پنج‌شنبه، ششم آذر، به نقل از «یک مقام ارشد» اسرائیلی گزارش داده بود که دولت نتانیاهو درک کرده تا ملک سلمان زنده است، عادی‌سازی رابطه سعودی- اسرائیل در کار نخواهد بود و اصولا هیچ تحولی در این راستا، رخ نخواهد داد.

رسانه‌های اسرائیل روز دوم آذر گزارش دادند که بنیامین نتانیاهو همراه با یوسی کوهن، رئیس موساد، سازمان جاسوسی و ماموریت‌های ویژه اسرائیل، با یک پرواز مستقیم از تل‌آویو به شهر سعودی نئوم رفت و با محمد بن‌سلمان دیداری چهار ساعته انجام داد.

یوسی کوهن در سال‌های گذشته نماینده ویژه بنیامین نتانیاهو در پیشبرد و تعمیق روابط محرمانه اسرائیل با کشورهای عرب و اسلامی با هدف عادی‌سازی روابط دو جانبه و ایجاد هماهنگی با امیرنشین‌های خلیج فارس علیه ایران است.

هرچند بنیامین نتانیاهو از تایید آشکار سفرش به عربستان خودداری کرد اما اظهارات وزیر دفاع اسرائیل، احتمالا بالاترین تایید انجام این سفر محرمانه بود.

بنی گانتس، وزیر دفاع اسرائیل، یک‌شنبه شب گفت: «افشای این سفر اقدامی غیرمسئولانه بود، اما من هرگز این‌ گونه رفتار نمی‌کنم.»

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، ژنرال گانتس که بر سر مسائل متعددی با بنیامین نتانیاهو درگیر رقابت سخت سیاسی است، در این سخنان، ظاهرا شخص نخست وزیر و تیم او را مسئول درز عامدانه این سفر به رسانه‌ها دانست.

زاخی هانگبی، وزیر شهرک‌سازی‌ها در دولت اسرائیل، اما با صراحت بیشتری این سفر را تایید کرد. او به رادیوی ارتش اسرائیل گفت این دیدار «سه دلیل داشت: ایران، ایران، ایران».

XS
SM
MD
LG