لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۴

آمریکا خواستار توقف حملات حوثی‌ها به عربستان و برقراری آتش بس در یمن شد


ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا
ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز جمعه ۲۹ اسفند حملات پهپادی شبه نظامیان حوثی به تاسیسات نفتی عربستان را محکوم کرد و گفت، این حملات نشانده دهنده بی توجهی کامل حوثی‌ها به امنیت و جان مردم غیرنظامی است که در حال کار یا زندگی در نزدیکی تاسیسات هستند.

ند پرایس همچنین خواستار توقف حملات شبه نظامیان حوثی به عربستان و برقراری آتش بس در یمن شد.

شبه نظامیان حوثی می‌گویند، با شش پهپاد تاسیسات نفتی آرامکو در ریاض پایتخت عربستان سعودی را هدف حمله قرار دادند.

وزارت انرژی عربستان سعودی هم گفته است که حمله هوایی به تاسیسات نفتی آرامکو باعث آتش سوزی در این تاسیسات شد که با تلاش نیروهای امدادی این آتش سوزی مهار شد.

در واکنش به این حملات ند پرایس گفت، ما عمیقا نسبت به افزایش حملات به عربستان سعودی نگران هستیم. حوثی‌ها مسئولیت این حملات را بر عهده گرفته‌اند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اضافه کرد، تلاش حوثی‌ها برای ایجاد اخلال در عرضه انرژی به بازار جهانی با هدف قرار دادن زیرساخت‌های سعودی را محکوم می‌کنیم. این رفتار نشان دهنده عدم توجه کامل به امنیت مردم غیرنظامی است که در حال کار یا زندگی در نزدیکی این تاسیسات هستند.

ند پرایس اضافه کرده است، این حملات تهدیدی برای تلاش‌های صلح در این برهه حساس هستند، زمانی که جامعه جهانی به طور فزاینده‌ای در جبهه‌ای متحد به دنبال حل درگیری در یمن است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین خواستار توقف درگیری‌ها در یمن و برقرار آتش بس شده است.

یحیی سریع، سخنگوی نظامی حوثی‌های یمن روز جمعه اعلام کرد، نیروهای ما با استفاده از شش پهپاد به تاسیسات نفتی آرامکو در ریاض را هدف قرار دادند.

به گزارش رویترز، شبه نظامیان حوثی مورد حمایت ایران اخیر بر شدت حملات خود به عربستان افزوده‌اند.

طبق این گزارش، یحیی سریع در ادامه تاکید کرده است که حملات به عربستان ادامه خواهد یافت و به شهروندان و شرکت‌های خارجی در این کشور نیز هشدار داده است.

این در حالی است که تلا‌ش‌های دیپلماتیک برای خاتمه دادن به جنگ بار دیگر افزایش یافته است، سازمان ملل و آمریکا هم از حوثی‌ها که هم اکنون عملیات گسترده‌ای برای حمله به شهر مارب آغاز کرده اند، خواسته‌اند تا به جای تشدید عملیات نظامی به مذاکره روی آورند.

حوثی‌ها حملات خود را برای تصرف استان نفت‌خیز و راهبردی «مارب» که از آخرین پایگاه‌های نیروهای دولتی در شمال یمن به شمار می‌رود، از ماه پیش آغاز کرده‌اند.

شورشیان حوثی در سال ۲۰۱۴ صنعا و بخش گسترده‌ای از خاک یمن در شمال و نواحی مرکزی این کشور را تصرف و دولت یمن را مجبور کردند که به عدن در جنوب یمن و عربستان سعودی پناه ببرد.

ائتلاف نظامی به رهبری عربستان از بهار سال ۲۰۱۵ در حمایت از دولت قانونی یمن و برای مقابله با پیشروی شورشیان حوثی وارد جنگ شد.

XS
SM
MD
LG