لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۰

بلینکن: ۲۸ بهمن حوثی‌های یمن از فهرست تروریستی آمریکا خارج می‌شوند


وزیر امور خارجه آمریکا، گفت، ایالات متحده روز سه‌شنبه ۲۸ بهمن، گروه انصارالله، شبه نظامیان حوثی یمن، را از فهرست گروه‌های تروریستی خارج خواهد کرد.

آنتونی بلینکن روز جمعه ۲۴ بهمن در بیانیه‌ای تاکید کرد که همچنان اعمال تحریم علیه اعضای این گروه شبه نظامی در یمن ادامه خواهد یافت.

دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا در آخرین روز کاری خود و به‌رغم هشدار گروه‌های مدافع حقوق بشر نسبت به وضعیت وخیم انسانی و قحطی در یمن، گروه انصارالله را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داده بود.

وزیر امور خارجه آمریکا در این بیانیه تصریح کرده است، این تصمیم در راستای به رسمیت شناختن وضعیت وخیم انسانی در یمن است.

آنتونی بلینکن تاکید کرد، هدف از این اقدام (حذف از فهرست تروریستی) این است که اطمینان حاصل شود سیاست‌های ایالات متحده بر سر راه کمک‌رسانی به کسانی که قربانی بدترین بحران انسانی در جهان هستند، مانعی ایجاد نکند.

وی در ادامه تصریح کرده است که این تصمیم و در گفت‌وگو با سازمان ملل متحد، گروه‌های مدافع حقوق بشر و قانون‌گذاران آمریکایی از هر دو حزب، اتخاذ شده است.

وزیر امور خارجه آمریکا تصریح کرد به رغم خارج شدن گروه انصارالله از فهرست تروریستی، اما رهبران این گروه از جمله عبدالمالک الحوثی، همچنان در فهرست تحریم‌های ایالات متحده خواهند بود.

آنتونی بلینکن افزود: ما همچنان از نزدیک فعالیت‌های انصارالله و رهبران آن را رصد خواهیم کرد و کسانی که می‌بایست هدف قرار گیرند را فعالانه شناسایی خواهیم کرد.

آنتونی بلینکن اضافه کرد که واشینگتن متعهد به کمک به متحدانش در دفاع از خود، در برابر تهدیداتی است که بسیاری از آنها، با حمایت ایران انجام می‌شود.

سازمان ملل یمن را بزرگترین فاجعه بشری در جهان می‌داند و طبق ارزیابی‌های این نهاد حداقل ۸۰ درصد از جمعیت ۲۴ میلیونی این کشور به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند.

به دنبال پیشروی نیروهای شبه نظامیان حوثی و تصرف صنعا، پایتخت یمن، ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی از سال ۹۴ برای دفاع از حکومت عبدربه منصور هادی، رئیس جمهوری یمن وارد جنگ داخلی در این کشور شد.

برآوردهای نهادی بین المللی حاکی از آن است که جنگ یمن بیش از ۱۱۲ هزار نفر کشته برجای گذاشته است.

رسانه‌های بین‌المللی از درگیری‌ها در یمن به عنوان جنگ نیابتی ایران و عربستان یاد می‌کنند.

با استفاده از خبرگزاری رویترز و رادیو فردا؛ خ
XS
SM
MD
LG