لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۵

آمریکا نقش برجسته سرباز هخامنشی را به نمایندگی ایران تحویل داد


نماینده ایران در سازمان ملل در کنار نقش‌برجسته سرباز هخامنشی
نماینده ایران در سازمان ملل در کنار نقش‌برجسته سرباز هخامنشی

غلامعلی خوشرو نماینده ایران در سازمان ملل روز سه‌شنبه ۱۳ شهریور خبر داد که پس از حکم دادگاه عالی نیویورک مبنی بر بازگرداندن یک نقش برجسته هخامنشی به ایران، این اثر تحویل نمایندگی ایران در سازمان ملل شده است.

دادگاه عالی نیویورک در مردادماه حکم داده بود نقش‌برجسته‌ای که حدود ٩٠ سال پیش از ایران خارج شده و اخیرا در آمریکا به حراج گذاشته شده بود، باید به ایران بازگردد.

این نقش برجسته که تصویر یک سرباز هخامنشی را دارد، توسط بازپرسان دفتر دادستان منطقه منهتن از نمایشگاهی در موسسه «پارک اونیو آرموری»، ضبط شده بود.

این نمایشگاه آثار هنری قصد داشت این اثر دوره هخامنشی را در حراجی به قیمت یک میلیون و ۲۰۰ هزار دلار بفروشد.

طبق این گزارش، محققان گفته‌اند این اثر دوره هخامنشی که در سال ۱۹۳۶ به طور غیرقانونی از ایران خارج شده است، در سال ۲۰۱۱ از موزه هنرهای زیبا شهر مونترال در کانادا دزدیده شد.

روپرت واس، تاجر شناخته شده آثار عتیقه، و شریکش سم فاگ گفته بودند که این اثر باستانی را به طور قانونی از شرکت بیمه موزه مونترال خریداری کردند، اما پس از آن که تحقیقات و تاریخچه این اثر تاریخی نشان داد که دزدیده شده است، آنها پذیرفتند تا مدارک دادگاه در خصوص این اثر را امضا کنند.

دیوان عالی آمریکا نیز اسفند پارسال حکم داد آمریکایی‌هایی که در بمبگذاری سال ۱۹۹۷ در بیت‌المقدس زخمی شده و مدعی دست داشتن ایران در این حمله هستند، نمی‌توانند برای تامین خسارت ۷۱.۵ میلیون دلاری خود، الواح هخامنشی در موزه دانشگاه شیکاگو را مصادره کنند.

پیش از این هم دیگر آثار تاریخی مسروقه به ایران بازگردانده شده بود. از جمله پنج سال پیش که آمریکا یکی از اشیای تاریخی ایران را بازگرداند.

مهدی حجت، معاون سازمان میراث فرهنگی و گردشگری آن زمان تایید کرد که دولت آمریکا در اقدامی «نمادین» و برای نمایش حسن نیت خود «شیر دال» اثری باستانی و بسیار ارزشمند متعلق به ایران را به هیات حسن روحانی در نیویورک تحویل داده است.​

گرچه در همان زمان، حميد بقايی، رئيس سازمان ميراث فرهنگی در دولت احمدی‌نژاد، جام باستانی مشهور به «شيردال» که از آمريکا به ايران آمد را «تقلبی» دانسته بود.

بر اساس گزارش خبرگزاری ایرنا و رادیو فردا/ ا.م/ ک.ر
XS
SM
MD
LG