لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۱۳

بایدن نامزدی خود در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را اعلام کرد؛ واکنش ترامپ


جو بایدن گفت: ارزش‌های اصلی این ملت (آمریکا) ... جایگاه آمریکا در جهان، دموکراسی ما و هر آنچه آمریکا را آمریکا کرده، در خطر است
جو بایدن گفت: ارزش‌های اصلی این ملت (آمریکا) ... جایگاه آمریکا در جهان، دموکراسی ما و هر آنچه آمریکا را آمریکا کرده، در خطر است

جو بایدن، معاون باراک اوباما رئیس‌جمهوری سابق آمریکا، به طور رسمی نامزدی‌اش را برای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در ماه نوامبر سال ۲۰۲۰ میلادی اعلام کرد.

آقای بایدن که ۷۶ سال دارد، روز پنجشنبه، پنجم اردیبهشت، با انتشار ویدئویی سه دقیقه‌ای در توئیتر، وارد رقابت‌ها در حزب دموکرات آمریکا برای مبارزات انتخابات ریاست‌جمهوری شد.

وی به مدت هشت سال معاون باراک اوباما بود و به نوشته خبرگزاری رویترز، ‌گرایش میانه‌رو دارد.

با ورود جو بایدن به رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری سال میلادی آینده، تعداد نامزدهای حزب دموکرات به ۲۰ تن رسید.

از جمله دیگر نامزدهای مهم حزب دموکرات، سناتور برنی سندرز با گرایش چپ،‌ و سناتور الیزابت وارن،‌ هستند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، جو بایدن قبل از اعلام نامزدی‌اش، رتبه نخست را در اکثر نظرسنجی‌ها از رای‌دهندگان دموکرات داشته است.

از جمله او در یکی از نظرسنجی‌ها، ۲۹ و سه دهم درصد کسب کرد و این در شرایطی بود که برنی سندرز ۲۳ درصد را به دست آورد.

با این همه،‌ چند نظرسنجی‌ حاکی از آن بوده است که برنی سندرز آرای بیشتری به دست خواهد آورد.

جو بایدن در پست توئیتری خود درباره دلیل اعلام نامزدی‌اش گفت: «ارزش‌های اصلی این ملت (آمریکا) ... جایگاه آمریکا در جهان، دموکراسی ما و هر آنچه آمریکا را آمریکا کرده، در خطر است. به همین دلیل، امروز، نامزدی خود را برای مقام ریاست‌جمهوری ایالات متحده اعلام می کنم».

او افزود: «اگر به دونالد ترامپ فرصت هشت سال حضور در کاخ سفید بدهیم، او برای همیشه و از پایه و اساس، شخصیت ملت آمریکا را تغییر خواهد داد».

جو بایدن اضافه کرد که نمی‌تواند کنار بایستد و نظاره‌گر چنین اتفاقی باشد.

پیشتر شماری از شبکه‌های تلویزیونی در آمریکا خبر داده بودند که جو بایدن روز پنجشنبه نامزدی خود را اعلام خواهد کرد.

دونالد ترامپ:‌ امیدوارم جو بایدن هوش کافی برای کارزاری موفق داشته باشد

در مقابل، دونالد ترامپ، ‌رئیس‌جمهوری آمریکا، روز پنجشنبه در واکنش به اعلام نامزدی آقای بایدن در پیامی توئیتری، ورود او به رقابت‌های انتخاباتی را خوش آمد گفت و ابراز امیدواری کرد که جو بایدن هوش کافی برای آغاز کارزاری موفق داشته باشد.

آقای ترامپ هفته گذشته در توئیتی پیش‌بینی کرده بود که در انتخابات ریاست‌جمهوری، با برنی سندرز یا جو بایدن رقابت خواهد کرد.

او در این توئیت، برنی سندرز را «دیوانه» و جو بایدن را «خواب‌آلود» توصیف کرده و نوشته بود که این دو، فینالیست‌های حزب دموکرات برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ میلادی خواهند بود و یکی از آنها نامزد رقابت با «بهترین اقتصاد تاریخ کشور ما» (و بسیاری از چیزهای عالی) خواهد شد.

آقای ترامپ همچنین نوشته بود که به دنبال رویارویی با نامزد حزب دموکرات است و ابراز امیدواری کرده بود که «خدا روح آنها را آرام کند».

در این میان، تاکنون تنها بیل ولد، فرماندار سابق ایالت ماساچوست، از حزب جمهوریخواه اعلام کرده است که در رقابت‌های درون حزبی در مقابل دونالد ترامپ ظاهر خواهد شد.

خبرگزاری رویترز، توئیتر و خبرگزاری‌ها/ر.ب
XS
SM
MD
LG