لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۹

وزیر دفاع آمریکا: به ایران توصیه می‌کنیم پهپاد در اختیار روسیه قرار ندهد


ژنرال مارک میلی و لوید آستین
ژنرال مارک میلی و لوید آستین

در ادامه ابراز نگرانی مقام‌های آمریکایی در خصوص همکاری نظامی تهران با روسیه برای ارائه هواپیماهای بدون سرنشین، لوید آستین، وزیر دفاع و ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش ایالات متحده، روز چهارشنبه ۲۹ نسبت به هرگونه کمک ایران به روسیه در جنگ اوکراین هشدار دادند.

لوید آستین در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با ژنرال مارک میلی اظهار داشت: «ما به ایران توصیه می‌کنیم که این کار را انجام ندهد.»

وزیر دفاع آمریکا تاکید کرد: ما فکر می‌کنیم که این ایده واقعاً بدی است، و من در این مورد (همین‌قدر بیشتر) نمی‌گویم.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید هفته گذشته گفته بود که روسیه از ایران خواسته است «صدها هواپیمای بدون سرنشین» با قابلیت حمل تسلیحات به این کشور تحویل دهد تا در تهاجم نظامی خود علیه اوکراین از آن‌ها استفاده کند.

ولادیمیر پوتین٬ رئیس جمهور روسیه روز سه‌شنبه وارد فرودگاه مهرآباد تهران شد و با رئیس جمهور ایران و سپس با علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی دیدار کرد. علی خامنه‌ای در دیدار با ولادیمیر پوتین، گفت که اگر روسیه در اوکراین «ابتکار عمل» را در دست نمی‌گرفت «طرف مقابل با ابتکار خود موجب وقوع جنگ می‌شد».

لوید آستین و ژنرال مارک میلی در کنفرانس خبری خود تاکید کردند که کمک ایران به روسیه در جنگ اوکراین، اقدام خوبی نیست.

ژنرال مارک میلی نیز گفته است، «فکر نمی‌کنم این ایده خوبی باشد که ایران پهپاد [هواپیماهای بدون سرنشین] یا سایر سامانه‌های تسلیحاتی را که در رسانه‌ها مطرح شده‌اند٬ در اختیار روسیه قرار دهد. ما این مساله را زیر نظر خواهیم داشت تا ببینیم این مساله به کجا منتهی می‌شود.

«نیاز» و «بی اعتمادی»ایران و روسیه به یکدیگر

ویلیام برنز، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سی‌آی‌ای نیز روز چهارشنبه در نشست امنیتی اندیشکده «اسپن» گفت٬ واقعیت این است که ایران و روسیه به یکدیگر نیاز دارند٬ هر دو تحت تحریم شدید قرار دارند و در صددند که انزوای سیاسی خود را بشکنند.

.ویلیام برنز اضافه کرد٬ به رغم این که دو کشور به یکدیگر نیاز دارند، اما به همکدیگر نیز اعتماد ندارند. در بازار انرژی رقیب هستند و به لحاظ تاریخی نیز با هم رقابت دارند.

او در ادامه گفت٬ این درست است که روسیه از ایران خواسته است که پهپاد مسلح در اختیارش قرار دهد. مهم است که در نظر بگیرید که هدف استفاده از این پهپادها کشتن اوکراینی‌ها است.

رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا در ادامه تصریح درخواست روسیه از ایران برای کمک نظامی نشان می‌دهد که تسلیحات روسی در جنگ اوکراین ناکارامد و ناکافی هستند.

ویلیام برنز نیز ضمن تایید اظهارات وزیر دفاع آمریکا گفت، کمک تسلیحاتی ایران به روسیه ایده بدی است.

موضوع احتمال فروش پهپادهای ایران به روسیه برای به کارگیری در جنگ اوکراین، یک هفته قبل از سفر ولادیمیر پوتین به تهران مطرح شده است.

رسانه‌های بین المللی می‌گویند تلاش احتمالی روسیه برای به خدمت گرفتن پهپادهای ایرانی نشانه نیاز فوری روسیه به تقویت نیروهای خود به دلیل خسارات سنگین ناشی از جنگ چهار ماهه علیه اوکراین است.

در همین حال، وزیر خارجه ایران ۲۴ تیرماه در تماس تلفنی با همتای اوکراینی خود، ضمن تکذیب ارسال پهپاد ایرانی به روسیه برای به‌کارگیری در جنگ علیه اوکراین گفت که طرح این ادعا از سوی آمریکا «در راستای اهداف و اغراض سیاسی خاص» صورت گرفته است.

با استفاده از «د هیل»٬ یوتیوپ و رادیو فردا
XS
SM
MD
LG