لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۳

قهرمانی آمریکا و نگرانی کشتی آزاد ایران


تیم ملی کشتی آزاد آمریکا که طی یک سال اخیر در حد بهترین کیفیت تاریخی خود ظاهر شده، عنوان قهرمان تورنمنت معتبر یاشار دوغو در ترکیه را نصیب خود کرد.

آمریکا در مسابقات جهانی ۲۰۱۷ پاریس موفق شد پس از ۲۲ سال بار دیگر روی سکوی نخست تیمی جهان بایستد.

آنها امسال نیز در رقابت‌های جام جهانی که به صورت تیمی برگزار می‌شود، پس از پانزده سال بار دیگر جام قهرمانی را نصیب خود کردند.

یاشار دوغو اسطوره ورزش ترکیه است و یکی از قدیمی‌ترین جام‌های بین‌المللی دنیای کشتی به نام او برگزار می‌شود. جامی که در سیستم رنکینگ اتحادیه جهانی قرار دارد.

آمریکا در این رقابت‌ها نیز به میزبانی استانبول، بالاتر از ایران ایستاد و قهرمان شد. منتخب ایران با سه مدال طلا و سه نقره به کار خود پایان داد.

ایران در ماه‌های اخیر در رده‌های سنی پایه موفق شده شش جام قهرمانی جهان و آسیا را نصیب خود کند. اما در رده بزرگ‌سالان، شرایط کاملاً متفاوت است.

کشتی آزاد ایران، آخرین بار در بوداپست ۲۰۱۳ توانست قهرمان جهان شود. پس از پنج سال بار دیگر میزبانی به بوداپست رسیده، اما آمریکا نسبت به پنج سال قبل، به مراتب نیرومندتر شده.

پیشرفت چشمگیر آمریکا، قدرت روسیه و جمهوری آذربایجان، همچنین توانایی کشورهای شرق آسیا در وزن‌های پایین، نگرانی‌های ایران را برای تصاحب جام قهرمانی افزایش داده‌است.

در استانبول و در وزن دوم باقر یخکشی از ایران روی سکوی برتر ایستاد. او در فینال ساندیپ تومار از هند را مغلوب کرد. در وزن سوم نیز مهران نصیری با غلبه بر علی رحیم‌زاده از جمهوری آذربایجان طلا گرفت.

در ۹۲ کیلوگرم دو نماینده ایران به فینال رسیدند؛ محمدجواد ابراهیمی با علیرضا کریمی که به تازگی محرومیت بین‌المللی‌اش به خاطر عدم مبارزه با اسراییل به پایان رسیده.

کریمی که در جام تفلیس مغلوب ابراهیمی شده بود این بار هم شکست خورد و به مدال نقره بسنده کرد. ابراهیمی نشان زرین را به گردن آویخت.

در ۹۷ کیلوگرم مجتبی گلیج در فینال مقابل اصلانبک آلبوروف دارنده مدال برنز جهان از جمهوری آذربایجان ۱۰ بر صفر شکست خورد تا در جایگاه دوم بایستد.

در همین وزن علیرضا گودرزی قهرمان مرحله نهایی مسابقات انتخابی تیم ملی ایران مقابل کایل اسنایدر قهرمان جهان و المپیک از آمریکا با نتیجه ۱۰ بر صفر شکست خورد و از دور رقابت‌ها کنار رفت.

در فینال فوق سنگین یدالله محبی به الکساندر خوتسیانوسکی از اوکراین باخت و به مدال نقره رسید.

از نتایج جالب توجه رقابت‌ها قهرمانی توماس گیلمن از آمریکا در وزن اول بود. حساس‌ترین کشتی رقابت‌ها را هم فرانک چامیزو از ایتالیا در برابر جردن باروز برگزار کردند که نماینده کوبایی‌تبار ایتالیا به برتری رسید.

چامیزو پیشتر در مسابقه نمادین نیویورک که در فضای باز برگزار شده بود، به باروز باخت اما این بار در دیداری نفس‌گیر با نتیجه ۱۰ بر ۱۰ پیروز شد.

طلای ۷۹ کیلوگرم نصیب کایل داک آمریکایی شد. در یک‌وزن بالاتر نیز دیوید تیلور با چهار پیروزی ضربه فنی، آمریکا را صاحب نشان طلا کرد.

تیلور در جام جهانی کرمانشاه مقابل حسن یزدانی قهرمان جهان و المپیک پیروز شد. حالا علاقمندان دنیای کشتی چشم انتظار مسابقات جهانی بوداپست هستند تا دیدار مجدد یزدانی با تیلور را ببینند.

اصلانبک آلبورف (آذربایجان) شگفتی‌ساز بزرگ مسابقات بود که هم کایل اسنایدر (آمریکا) قهرمان جهان و المپیک را برد و هم اینکه در فینال به راحتی مجتبی گلیج قهرمان امیدهای جهان را ده بر صفر شکست داد.

XS
SM
MD
LG