لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۵۶

یک افسر سابق نیروی هوایی آمریکا به جاسوسی برای ایران متهم شد


تصویر منتشر شده از مونیکا وایت
تصویر منتشر شده از مونیکا وایت

وزارت دادگستری آمریکا روز چهارشنبه ۲۴ بهمن علیه مونیکا ویت، افسر سابق بخش ضد اطلاعات نیروی هوایی آن کشور به جرم کمک به ایران در جاسوسی سایبری از پرسنل نیروی هوایی اعلام جرم کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، وزارت دادگستری آمریکا در بخش دیگری از اقدامات خود در این پرونده علیه چهار شهروند ایرانی نیز اعلام جرم کرده که در این حملات سایبری مشارکت داشته اند.

در عین حال دو شرکت مستقر در ایران به نام های «افق نو» و « شرکت نت پیگرد سماوات» و چندین فرد مرتبط با آنها را نیز تحریم شده اند.

وزارت دادگستری آمریکا میگوید، خانم وایت در فوریه سال ۲۰۱۲ (بهمن سال ۱۳۹۰) برای برای شرکت در کنفرانس «هالیوودیسم» به ایران سفر کرد. به گفته وزارت دادگستری آمریکا این کنفرانس توسط سازمان افق‌نو برگزار شده و سپاه پاسداران یکی از اسپانسرهای آن بوده است.

وزارت دادگستری آمریکا همچنین می‌گوید، پلیس فدرال آمریکا به خانم وایت در خصوص رابطه با ایران هشدار داده بود.

طبق این دادخواست، فردی از ایران که از او به نام «الف» یاد شده در سال ۲۰۱۲ به آمریکا سفر میکند و مونیکا وایت را برای تولید فیلمی ضد آمریکایی استخدام می‌کند.

مقامات آمریکایی می گویند، مونیکا ویت پس از گریختن به ایران در سال ۲۰۱۳ اطلاعات محرمانه افسران بخش اطلاعاتی نیروی هوایی آمریکا را که در دوره خدمت با آنها همکاری کرده بود در اختیار ایران قرار داده است.

مونیکا ویت آزاد است و از محل دقیق اقامت او اطلاعی در دست نیست.

مقامات آمریکایی گفتند مونیکا ویت ۳۹ ساله پس از شرکت در دو کنفرانس در تهران که توسط شرکت «افق نو» ترتیب داده شده بود توسط نهادهای امنیتی ایران جذب شده است. به گفته آنها شرکت «افق نو» در زمینه کسب اطلاعات امنیتی از شرکت کنندگان خارجی در این اجتماعات با نیروی قدس سپاه پاسداران همکاری می‌کند.

مونیکا ویت از سال ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۸ به عنوان افسر بخش ضد اطلاعات نیروی هوایی آمریکا خدمت کرده و پس از آن نیز به مدت دو سال بعنوان کارمند قراردادی برای این بخش کار کرده است.

در این مدت او به اطلاعات بسیار محرمانه دسترسی داشته، در یک آموزشگاه ارتش آمریکا زبان فارسی را فرا گرفته و برای ماموریت های ضد اطلاعاتی به خاورمیانه اعزام شده بود.

براساس اطلاعات مندرج در اعلام جرم وزارت دادگستری شرکت ایرانی «نت پیگرد» با استفاده از اطلاعاتی که مونیکا ویت در اختیار آنها قرار داده بود در سال ۲۰۱۴ یک کارزار حملات سایبری علیه همکاران سابق خانم ویت را آغاز کرد.

هدف این کارزار ردیابی و شناسایی اطلاعات مهم و فعالیت های آنها با استفاده از حساب های جعلی در شبکه های اجتماعی و سایر روشهای فریبکارانه برای نصب بدافزار در کامپیوترهای این افراد بوده است.

مقامات آمریکایی افزودند «شرکت نت پیگرد» در حملات سایبری خود کارمندان فعلی و سابق و همینطور پرسنل نیروهای مسلح آمریکا را هدف قرار داده است.

در نتیجه این اعلام جرم مونیکا ویت با جرایمی از جمله جاسوسی و توطئه روبرو خواهد شد.

تعدادی از شهروندان ایرانی از جمله مجتبی معصوم پور، بهزاد مصری، حسین پرور، محمد پاریار (پریار) نیز به جرم رخنه در کامپیوتر و سرقت هویت و اطلاعات دیگران متهم شده اند.

با استفاده از گزارش رویترز و ‌«ان پی ار» ش.ر/خ
XS
SM
MD
LG