لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۷

اعتراض فعالان حوزه ادبیات کودک به سرکوب: پاسخ معترض نوجوان گلوله و زندان نیست


استفاده از کودکان در بین نیروهای گارد ویژه برای سرکوب اعتراض‌ها در ایران
استفاده از کودکان در بین نیروهای گارد ویژه برای سرکوب اعتراض‌ها در ایران

صدها فعال حوزه ادبیات کودک و نوجوان در ایران با انتشار بیانیه‌ای در روز پنج‌شنبه بازداشت نوجوانان معترض و حضور کودکان در واحدهای ویژه سرکوب اعتراض‌ها را محکوم کردند.

این فعالان حوزه ادبیات کودک روز پنج‌شنبه، هفتم مهر، در این بیانیه نوشتند: «این روزها در میان مردم خشمگین و دادخواهی که در اعتراض به کشته شدن مهسا امینی به خیابان آمده‌اند، نوجوانان به جان‌آمده‌ای نیز هستند که به امید مشترک رقم زدن آینده‌ای روشن و عاری از بی‌عدالتی و جبر و سرکوب به اعتراضات پیوسته‌اند.»

در ادامه این بیانیه با اشاره به مفاد پیمان‌نامه جهانی حقوق کودک و قانون حمایت از اطفال و نوجوانان در ایران آمده است: «پاسخ هیچ معترضی به‌ویژه معترض نوجوان گلوله و جای او در زندان نیست.»

در این بیانیه، فعالان رشته‌های مختلف در حوزه ادبیات کودک اعم از نویسنده، مترجم، روزنامه‌نگار،‌ تصویرگر و ناشر همچنین «خواستار آزادی فوری نوجوانان بازداشت‌شده و پایان دادن به سرکوب خونین معترضان شده‌اند».

امضاکنندگان در بیانیه خود همچنین «صف کردن عده‌ای نوجوان مسلح به پوشش نظامی در برابر مردم معترض» را «مصداق بارز نقض حقوق کودک و استفاده ابزاری از آن‌ها» عنوان کرده و نوشتند: «این شیوه برخورد برای آمران عواقبی ناگوار و غیرقابل جبران در پی خواهد داشت.»

بر اساس گزارش‌ها در تجمع‌های اعتراضی در پی کشته شدن مهسا امینی، جوان ۲۲ ساله سقزی که قربانی قانون حجاب اجباری در ایران شد، تاکنون دست‌کم چهار کودک کشته و ده‌ها کودک و نوجوان دیگر بازداشت و زخمی شده‌اند.

در همین حال عکس‌هایی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است که نشان می‌دهد، از کودکان در بین نیروهای سرکوبگر استفاده شده است. در این عکس‌ها کودکانی دیده می‌شوند که لباس گارد ویژه به تن دارند و برخی از ابزارهای سرکوب از جمله باتوم و سپر در اختیار آن‌ها گذاشته شده است.

همزمان نیروی زمینی سپاه پاسداران نیز روز چهارشنبه، ششم مهر، در حمله به اقلیم کردستان حوالی یک مدرسه را که دانش‌آموزان در آن حضور داشتند، هدف قرار داد که طی آن چند کودک زخمی شدند.

در این حمله یک زن باردار نیز کشته شد که وضعیت نوزاد او پس از تولد زودهنگام ناپایدار اعلام شد، اما یک روز پس از آن به دلیل مرگ مغزی جان باخت.

XS
SM
MD
LG