لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۷

آمریکا: با شرکای اروپایی درباره پیشنهاد بورل برای احیای برجام در ارتباط هستیم


ند پرایس (عکس از آرشیو)
ند پرایس (عکس از آرشیو)

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه گفت که ایالات متحده خیلی سریع به پیشنهاد تازه اتحادیه اروپا برای خروج از بن‌بست در مذاکرات احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام پاسخ خواهد داد و واشنگتن با شرکای اروپایی خود در این‌باره در تماس است.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه گفته بود که متن تفاهم تازه‌ای را برای برون رفت از بن‌بست مذاکرات احیای برجام به ایران و آمریکا ارائه کرده است. او تاکید کرد که اگر می‌خواهیم برجام حفظ شود، اکنون زمان تصمیم‌گیری است.

ند پرایس در خصوص زمان ارائه پاسخ آمریکا به پیشنهاد جوزپ بورل گفت که واشینگتن با متحدان اروپایی و با شرکای خود در گروه ۱+۵ در این زمینه، در تماس نزدیک است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اضافه کرد: «ما در حال بررسی پیش‌نویس تفاهم هستیم. قصد داریم این کار را به سرعت انجام دهیم و هر پاسخی که داشته باشیم مستقیماً آن را با اتحادیه اروپا در میان خواهیم گذاشت.»

ند پرایس در ادامه تاکید کرد که متن پیشنهادی جدید که توسط مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ارائه شده، بر اساس توافقی است که در مذاکرات فشرده کشورهای حاضر در برجام در وین تدوین شده و از اسفند ماه پارسال روی میز بوده است.

او می‌گوید آمریکا از اسفند ماه پارسال آماده پذیرش متن تهیه شده برای احیای برجام بوده است.

ند پرایس همچنین اضافه کرد که آمریکا عامل عدم احیای برجام نیست٬ بلکه ایران مانع بازگشت متقابل به توافق برجام شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: «ما به وضوح اعلام کرده‌ایم که آماده بازگشت به پایبندی به برجام هستیم، با این فرض که ایران نیز همین کار را انجام دهد. ما این را علناً اعلام کردیم و این پیام را هم به صورت خصوصی، اگر چه با واسطه، برای ایرانی‌ها فرستادیم.»

ند پرایس اضافه کرد: «آنچه که ما از سوی ایران، چه در ماه مارس (اسفند) و چه در ماه‌های بعدی، شاهد آن نبوده‌ایم، نشانه‌ای است که بیانگر آن باشد که آنها آماده هستند تا تصمیم سیاسی لازم برای بازگشت به پایبندی به برجام را اتخاذ کنند.»

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در ادامه گفته است که واشینگتن دارد خود را برای سناریوهای با برجام یا بدون برجام آماده می‌کند.

جوزپ بورل روز سه‌شنبه نوشته بود که این متن جزئیات دقیق لغو تحریم‌ها و همچنین گام‌های هسته‌ای را که باید برای احیای توافق برجام برداشته شود، مشخص کرده است.

موضع ایران در خصوص پیشنهاد تازه جوزپ بورل هنوز مشخص نیست. علی باقری کنی، مذاکره کننده ارشد ایران، روز سه‌شنبه گفته بود تهران ایده‌های خود را به اتحادیه اروپا ارائه خواهد کرد.

این در حالی است که ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران روز پنجشنبه گفت، «مردم رسما اعلام می‌کنند می‌توان با مقاومت تحریم را بی‌اثر کرد.»

او در ادامه گفته است: «وظیفه خود می‌دانیم به خواست مردم ایستادگی مقابل زیاده خواهان و مقابل نظام سلطه را در دستور کار قرار دهیم و از مواضع جمهوری اسلامی عقب‌نشینی نکنیم.»

ابراهیم رئیسی توضیح بیشتری در خصوص چگونگی کسب نظر درباره «خواست مردم» برای «ایستادگی» نداده است.

در حالی رئیس جمهور ایران از «مقاومت» در برابر تحریم سخن گفته است که جوزپ بورل هشدار داد که اگر این پیش‌نویس تفاهم به نتیجه نرسد خطر «یک بحران هسته‌ای» وجود خواهد داشت که افزایش انزوای ایران و مردم این کشور را در پی خواهد داشت.

با استفاده از وب سایت وزارت خارجه آمریکا، ایرنا و رادیو فردا

XS
SM
MD
LG