لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۳

ادعای واکسیناسیون «۱۴ میلیون نفر» تا پایان خرداد؛ بیش از «دو میلیون دُز» واکسن وارد می‌شود


سخنگوی سازمان غذا و دارو ایران روز یکشنبه ۲۶ اردیبهشت از ورود بیش از دو میلیون و ۴۰۰ هزار دُز واکسن کرونا به کشور خبر داد.

کیانوش جهانپور گفت: دو محموله واکسن از دو مبداء مختلف برای امروز در دستور کار است. یکی از این محموله‌ها که بیش از یک میلیون دُز است بامداد یکشنبه به ایران رسیده است. دیگری نیز واکسن آسترازنکا تولید ایتالیا است که بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار دُز آن، شامگاه یکشنبه وارد کشور می‌شود.

به این ترتیب، به‌گفته سخنگوی سازمان غذا و دارو، مجموع واکسن‌های کووید ۱۹ که تاکنون به کشور وارد شده است، به حدود پنج میلیون و ۶۰۰ هزار دز خواهد رسید.

رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت بهداشت افزود: «مجموع دو میلیون و ۴۰۰ هزار دُزی که از دو مرحله و دو منبع مختلف طی امروز دریافت می‌شود، بعد از برچسب‌گذاری در سامانه «تیتک» مانند محموله‌های قبلی در شبکه بهداشتی کشور برای واکسیناسیون فاز دوم که در جریان است، توزیع و استفاده خواهد شد».

آقای جهانپور با اشاره به تداوم روند واردات واکسن وعده داد که تا پایان خرداد امسال، بیش از ۱۰ میلیون دوز واکسن وارد کشور خواهد شد.

در همین حال، وزیر بهداشت روز یکشنبه در سخنانی ادعا کرد که «۱۴ میلیون نفر» در کشور تا یک ماه آینده واکسن کرونا می‌زنند.

سعید نمکی گفت که گروه هدف اول شامل افراد بالای ۶۰ سال و بیماران خاص و صعب العلاج در ایران است و این افراد «تا اواخر خرداد» سال جاری واکسن کرونا را دریافت خواهند کرد.

او همچنین تزریق ۱۶۲ هزار دز واکسن طی ۲۴ ساعت گذشته را یک «رکورد» خواند و وعده داد که میزان تزریق واکسن کرونا در روزهای آینده از این رقم هم فراتر خواهد رفت.

در ماه‌های گذشته، شیوع گونه‌های مختلف ویروس جهش‌یافته به افزایش آمار کرونا در ایران دامن زده است.

با وجود افزایش یافتن شیوع کرونا و مرگ‌ومیر ناشی از این بیماری، واکسیناسیون عمومی در ایران روند بسیار کندی دارد.

بر اساس آمار رسمی وزارت بهداشت، از آغاز واکسیناسیون در ایران تا روز ۲۴ اردیبهشت، مجموع واکسن‌های تزریق‌شده در کشور به دو میلیون و ۵۶ هزار و ۵۹۸ دُز (کم‌تر از یک درصد از جمعیت ۸۰ میلیونی ایران) رسیده است.

آقای نمکی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به «مهار موفقیت‌آمیز پیک چهارم کرونا» در ایران افزود: اگر به رنگ‌بندی کرونا در کشور توجه کنیم می‌بینیم که ۳۱ فروردین ۳۰۱ شهر قرمز داشتیم و اکنون تعداد این شهرها به سه شهر تقلیل پیدا کرده و این دستاوردی بی‌بدیل است.

این سخنان در حالی بیان می‌شود که به‌رغم اعلام رسمی روند نزولی کرونا در ایران طی روزهای گذشته، کارشناسان این شرایط را «شکننده» توصیف می‌کنند.

علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد کرونا، شامگاه شنبه ۲۵ اردیبهشت با حضور در یک برنامه تلویزیونی تصریح کرد: «هنوز نمی‌توانیم بگوییم که خیز چهارم کرونا تمام شده است».

او افزود: «این که می‌گوییم بیشتر شهرهای کشور نارنجی است، یعنی از حدی که باید، پایین‌تر نیامده و کوچک‌ترین غفلت باعث می‌شود که این شاخه نزولی یک‌جا متوقف شده و سینوسی شود».

وزارت بهداشت ایران در حالی آمار کرونا را به صورت روزانه اعلام می‌کند که منابع مستقل درباره درستی این آمار تردید دارند و آمار واقعی را سه تا چهار برابر آمار رسمی می‌دانند.

بر اساس آخرین گزارش ستاد کرونا در روز شنبه، وضعیت سه شهر کشور قرمز، ۲۶۲ شهر نارنجی و ۱۸۳ شهر زرد اعلام شد.

وضعیت قرمز یا «خیلی پرخطر» به شرایطی اطلاق می‌شود که در یک شهر از هر صدهزار نفر، دست‌کم ۱۰ نفر به دلیل ابتلا به کرونا بستری شده باشند.

در وضعیت نارنجی یا «پرخطر» این آمار از هر صدهزار نفر، دست‌کم به شش نفر از صدهزار نفر و در وضعیت زرد یا «خطر متوسط» این رقم به دست‌کم سه نفر از صدهزار نفر می‌رسد.

تقاضای تامین منابع مالی برای تهیه واکسن

در همین حال، بابک دین‌پرست، دبیر قرارگاه ستاد مبارزه با کرونا، روز یکشنبه در نامه‌ای به رئیس سازمان برنامه و بودجه، وزیر بهداشت و رئیس کل بانک مرکزی، خواستار تسریع در روند تامین منابع مالی برای خرید «واکسن داخلی و خارجی» شد.

بر همین اساس، در بند چهار مصوبات جلسه اخیر ستاد ملی مدیریت کرونا که روز ۲۵ اردیبهشت برگزار شد، آمده است: «بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مجاز است، تا سقف یک میلیارد دلار از محل درآمدهای ارزی دولت و یا ذخایر ارزی خود، مازاد بر سقف هشت میلیارد دلار موضوع بند سوم بخش ب تبصره ۱ قانون بودجه ۱۴۰۰ کل کشور برای تامین واکسن کرونا به نرخ ترجیحی به درخواست وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی تخصیص و پرداخت ارز کند. همچنین سازمان برنامه و بودجه کشور مکلف است معادل ریالی آن را با نرخ ترجیحی تامین کند».

مدیر روابط عمومی سازمان نظام پزشکی، اواخر فروردین‌ماه ضمن هشدار درباره احتمال ایجاد «بازار سیاه» و «نشت واکسن کرونا به بازار آزاد» در صورت واردات به دست شرکت‌های خصوصی، پیشنهاد داده بود که بخش خصوصی واکسن را از منابع معتبر خریداری و وارد کند، اما هزینه‌ها و ارز آن را دولت اختصاص دهد.

به دنبال انتقادهای گسترده از روند کُند تهیه واکسن کرونا در کشور، رئیس‌جمهوری ایران روز ۲۶ فروردین از شرکت‌های خصوصی برای همکاری با دولت در خصوص واردات واکسن کرونا دعوت کرده بود.

با استفاده از گزارش خبرگزاری ایسنا، ایرنا، مهر و گزارش‌های پیشین سایت رادیو فردا/ آ.ت/ ک.ر
XS
SM
MD
LG