لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۲

واعظی: از نظر روحانی، جمهوری اسلامی تنها یک وزیر امور خارجه دارد


۱۳۵ نماینده مجلس در نامه‌ای خبر استعفای ظریف را «بهت‌آور و شگفت‌انگیز» توصیف کرده‌اند
۱۳۵ نماینده مجلس در نامه‌ای خبر استعفای ظریف را «بهت‌آور و شگفت‌انگیز» توصیف کرده‌اند

در پی اعلام خبر استعفای محمدجواد ظریف از منصب وزیر امور خارجه، رئیس دفتر رئیس‌ جمهوری در حساب اینستاگرامی خود نوشت: «از نظر دکتر روحانی، جمهوری اسلامی ایران تنها یک سیاست خارجی و یک وزیر امور خارجه دارد.»

محمود واعظی روز سه‌شنبه، ۷ اسفند، با انتشار تصویری از حسن روحانی، رئیس‌ جمهور، و محمدجواد ظریف در حساب‌های توئیتری و اینستاگرامی خود نوشت: «سخنان امروز رئیس‌ جمهوری در تجلیل از وزیر امور خارجه‌اش، گواهی روشن بر رضایت کامل نماینده ملت ایران از مواضع و عملکرد هوشمندانه و مؤثر دکتر ظریف و پاسخ محکمی به برخی تحلیل‌های نادرست و مغرضانه است.»

در همین حال، احمد امیرآبادی فراهانی، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی، در جلسه علنی نوبت عصر روز سه‌شنبه، نامه ۱۳۵ نفر از نمایندگان در خصوص «ضرورت مخالفت رئیس‌ جمهور با استعفای ظریف» را قرائت کرد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، این نمایندگان نوشته‌اند که «خبر بهت‌آور و شگفت‌انگیز کناره‌گیری دکتر محمدجواد ظریف... موجب تأسف و نگرانی دوستان و موجب خوشحالی و خرسندی دشمنان قسم‌خوردهٔ انقلاب به نظام جمهوری اسلامی ایران شده‌ است.»

در پی اعلام این استعفا، حسن روحانی روز سه‌شنبه در اولین واکنش خود به این خبر به طور گذرا به آن اشاره کرد و از پذیرش یا عدم پذیرش این استعفا سخنی نگفت.

آقای روحانی گفت: «امروز خط مقدم ما در برابر آمریکا، وزارت خارجه، بانک مرکزی و وزارت نفت است. من از دکتر ظریف، آقایان همتی و زنگنه به‌ خاطر ایستادگی‌شان تشکر می‌کنم.»

به نوشته حساب توئیتری پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، آقای روحانی در سخنرانی‌اش در جمعی از مدیران بانکی افزود که «اگر وزارت خارجه ما کاری می‌کند، نماینده مردم است. دولت منتخب ملت است. هر کسی در حد مسئولیت خودش بار سنگینی بر دوش دارد.»

با این حال آقای روحانی مستقیما و به‌روشنی هنوز به استعفا واکنش نداشته و خبری از پذیرش استعفای وزارت خارجه منتشر نشده است.

رئیس‌ جمهور ایران در ادامه همچنین از طرفداران قطع رابطه ایران با نهاد بین‌المللی ضد پول‌شویی (گروه اقدام مالی یا اف‌ای‌تی‌اف) انتقاد کرده و با ذکر این‌که «عده‌ای می‌خواهند دور کشور دیوار بکشند» گفت: «نمی‌شود کشور را به ده، ۲۰ نفر داده و بگوییم که هر تصمیمی آنها بگیرند، ما نیز تابع هستیم.»

در همین حال، خبرگزاری رویترز روز سه‌شنبه نوشت که «یک فرد نزدیک به محمدجواد ظریف» به این خبرگزاری گفته است دعوای داخلی سیاسی که پس از خروج آمریکا از برجام در ایران به‌وجود آمده ظریف را مجبور به استعفا کرده است.

این «فرد نزدیک به ظریف» که نخواسته نامش فاش شود در ادامه گفت: «ظریف و رئیس جمهور روحانی از اردیبهشت‌ماه گذشته از سوی مقام‌های ارشد [نظام] تحت فشار بسیار سنگینی قرار گرفته‌اند... و خروج ایالات متحده [از برجام] دعوای سیاسی داخلی در ایران را تشدید کرده است.»

محمدجواد ظریف خود در مصاحبه‌ای که هفته پیش با روزنامه جمهوری اسلامی انجام داده ولی متن آن یک روز پس از خبر استعفای او منتشر شده توضیحاتی در مورد نارضایتی‌های خود داده است.

او در این مصاحبه گفته است: «ما اولاً باید سیاست خارجی را از موضوع دعوای حزبی و جناحی خارج کنیم. سم مهلک برای سیاست خارجی این است که سیاست خارجی بشود موضوع دعوای حزبی و جناحی. باید اعتماد به کارگزاران سیاست خارجی در سطح ملی وجود داشته باشد. بدون اعتماد به کارگزار سیاست خارجی، همه چیز برباد می‌رود.»

در نخستین اظهار نظر پس از استعفای ناگهانی، محمدجواد ظریف صبح سه‌شنبه، نیز ابراز امیدواری کرد که این اقدامش «تلنگری» باشد که وزارت خارجه را به «جایگاه قانونی‌اش» بازگرداند.

استعفای آقای ظریف با انتقاد شدید اصول‌گرایان در جمهوری اسلامی مواجه شده و ازجمله حسین نقوی حسینی، سخنگوی فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی با بیان این که «این فراکسیون موافق با استعفای وزیر امور خارجه نیست»، گفت: «این که هر وقت مصائب و مشکلات متوجه ما شد از میدان فرار کنیم و فقط خود را نجات دهیم، درست نیست.»

منابع: ایسنا، اینستاگرام، رویترز، دنیای اقتصاد، ایرنا/ پ. پ./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG