لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۱

ایسنا: وحید صیادی نصیری قصد «اقدامات ایذایی» داشت


وحید صیادی نصیری که در زندان درگذشته است
وحید صیادی نصیری که در زندان درگذشته است

خبرگزاری ایسنا از قول «یک مقام آگاه» نوشت که وحید صیادی نصیری که در زندان درگذشته، عضو گروه «تندر» بوده و علت دستگیری وی «برنامه‌ریزی برای انجام اقدامات ایذایی» بوده‌است.

این در حالی است که به گفته خانواده وحید صیادی نصیری، او به اتهام «توهین به مقدسات، توهین به رهبر جمهوری اسلامی ایران و تبلیغ علیه نظام» در شبکه‌های مجازی به ویژه فیس‌بوک بازداشت شده بود.

وحید صیادی نصیری که در دادگاه بدوی مجموعا به هشت سال حبس محکوم شده بود، در فروردین امسال با اعمال عفو نوروزی و پس از تحمل دو سال و نیم حبس، از زندان رجایی شهر کرج آزاد شد.

آزادی این زندانی سیاسی و عقیدتی فقط چند ماهی دوام آورد و مرداد امسال، اداره اطلاعات شهر قم بار دیگر وی را بازداشت کرد.

وحید صیادی نصیری در روزهای گذشته در اعتراض به وضعیت نگهداری خود در زندان قم و درخواست برای انتقال به زندان اوین اعتصاب غذا کرده بود و به گفته دادستان عمومی و انقلاب قم به دلیل «بیماری کبدی» به بیمارستان منتقل و پس از «هفت روز» فوت شده‌است.

مهدی کاهه، دادستان قم، روز پنج‌شنبه ۲۲ گفت که تشخیص علت فوت او «توسط پزشکی قانونی در حال بررسی است» اما درباره خبر اعتصاب غذای این زندانی سکوت کرد.

«مقام آگاه» روز یک‌شنبه ۲۵ آذر به ایسنا گفت که وحید صیادی نصیری پس از آزادی از دور اولی که در زندان به‌سر برده بود «با اسامی مستعار آرش صیادی و شاپور ذوالاکتاف شروع به همکاری با گروهک تروریستی تندر کرد که با توجه به برنامه‌ریزی گروهک برای اقدامات انفجاری در تاریخ ۱ /۵/ ۹۷ در قم دستگیر و به زندان منتقل گردید.»

این «مقام آگاه» که نام او ذکر نشده در سخنان خود گروه تندر را مترادف با «انجمن پادشاهی» معرفی کرده‌است؛ این در حالی است که «انجمن پادشاهی ایران» ارتباط خود با گروه تندر را رد کرده‌است.

انجمن پادشاهی ایران را فتح‌الله منوچهری معروف به فرود فولادوند، از چهره‌های مخالف جمهوری اسلامی، تأسیس کرد که از سال ۲۰۰۷ مفقود شده‌است.

به نوشته وب‌سایت رسمی گروه تندر که در آمریکا مستقر است، اعضای این گروه خواستار برقراری نظام پادشاهی با انتخاب پادشاهی جدید از میان مردم ایران، «با رأی مردم» هستند.

مقامی که یک‌شنبه با ایسنا مصاحبه داشته گروه تندر را مسئول انفجار فروردین ۸۸ در حسینیه سیدالشهداء شیراز معرفی کرده است.

در انفجار حسینیه سیدالشهدا که ۲۴ فروردین ماه ۱۳۸۸ به هنگام مراسم مذهبی هفتگی کانون رهپویان وصال شیراز رخ داد، ۱۴ نفر از جمله ۲ کودک جان خود را از دست دادند و بیش از ۲۰۰ نفر نیز مجروح شدند.

پس از آن، سه متهم بدون طی روند صحیح دادرسی به اتهام دست داشتن در این بمب‌گذاری به دار آویخته شدند.

وزارت امور خارجه آمریکا روز پنج‌شنبه، ۲۲ آذرماه، در بیانیه‌ای ضمن ابراز تاسف از مرگ وحید صیادی نصیری، در زندان قم، در «شدیدترین» وجه نقض حقوق بشر در ایران را محکوم کرده است.

XS
SM
MD
LG