لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۳۰

صدیقه وسمقی پس از مراجعه به دادگاه انقلاب بازداشت و روانه اوین شد


صدیقه وسمقی، اسلام‌پژوه و سخنگوی اولین دوره شورای شهر تهران
صدیقه وسمقی، اسلام‌پژوه و سخنگوی اولین دوره شورای شهر تهران

صدیقه وسمقی، اسلام‌پژوه و سخنگوی اولین دوره شورای شهر تهران، که پیشتر به هنگام بازگشت به ایران به طور موقت بازداشت شده بود، روز یکشنبه پس از مراجعه به دادگاه انقلاب بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.

خانم وسمقی روز ۲۳ مهر هنگام بازگشت به‌ ایران برای ساعاتی در فرودگاه از سوی نیروهای امنیتی بازداشت و پس از چند ساعت آزاد شده بود. مأموران امنیتی در آن زمان از خانم وسمقی خواسته بودند که به دادسرا مراجعه کند.

اما به گزارش وب‌سایت زیتون، خانم وسمقی روز یکشنبه ۳۰ مهر، پس از مراجعه به دادگاه انقلاب بازداشت شده است.

به نوشته این وب‌سایت، او در «دادگاهی ۱۲ دقیقه‌ای» به ریاست قاضی محمد مقیسه، رئیس شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب محاکمه و قرار وثیقه «سه میلیارد تومانی» برای او صادر شده است.

بر اساس این گزارش، قرار وثیقه در نهایت به یک میلیارد تومان کاهش یافته اما به دلیل تأمین نشدن آن، خانم وسمقی بازداشت و به زندان اوین منتقل شده است.

این گزارش درباره محاکمه خانم وسمقی در حالی منتشر شده که او در مهر ماه سال گذشته در نامه‌ای به حسن روحانی، اعلام کرده بود که روز ۱۶ تیر ۹۳ به طور غیابی در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب محاکمه و به پنج سال حبس محکوم شده است.

خانم وسمقی در آن زمان با اشاره به تصمیم خود برای بازگشت به ایران نوشته بود که «سیاست حاکم پشیمان‌سازی کسانی است که به خانه باز می‌گردند، سیاستی که آزادی را برای ما محدود به انتخاب میان سکوت، تبیعد و زندان کرده است».

او تأکید بود: «دهه ۵۰ و ۶۰ زندگی که من و همسرم در ان به سر می‌بریم، فصل تحمل تبعید نیست. از سوی دیگر با توجه به شرایط جسمانی من و به ویژه ضعف شدید بینایی، تحمل زندان نیز دشوار می‌نماید».

این نویسنده و شاعر در این نامه همچنین اعلام کرده بود که سال ۹۰ و پس از دعوت دانشگاه گوتینگن آلمان برای یک ترم تدریس در دپارتمان اسلام‌شناسی از ایران خارج شده اما پس از آن مأموران وزارت اطلاعات به دفترحقوقی او «حمله» کرده و «با ارائه حکم بازداشت این دفتر را تفتیش کرده» و وسایل شخصی او را با خود برده‌اند.

بر اساس این نامه، سال ۸۹ نیز وزارت اطلاعات خانم وسمقی را «احضار و تهدید» کرده بود.

در سال‌های گذشته تعدادی از فعالان سیاسی و روزنامه‌نگاران ایرانی پس از بازگشت به ایران بازداشت و زندانی شده اند.

بهمن دارالشفایی، سراج‌الدین میردامادی، سعید رضوی فقیه، مصطفی عزیزی، ساجده عرب‌سرخی و کاظم برجسته، از جمله افرادی هستند که پس از بازگشت به ایران بازداشت شده‌اند.

علاوه بر این دستگاه قضایی ایران شماری از روزنامه‌نگاران، فعالان فرهنگی و فعالان سیاسی ایرانی در خارج از کشور را در دادگاه‌های غیابی به حبس محکوم کرده است.

از جمله در بهمن ماه گذشته، شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب احکامی غیابی را علیه گوگوش، نیک‌آهنگ کوثر، سعید کریمیان، مرضیه آرمین، تارا اینانلو، و شماری دیگر از چهره‌های ایرانی خارج از کشور، در روزنامه حمایت وابسته به قوه قضائیه منتشر کرد.

XS
SM
MD
LG