لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۹

یادبود پایان جنگ جهانی دوم زیر سایه کرونا؛ مراسم محدود در آمریکا و اروپا


ادای احترام افسران بریتانیایی به یادبود سربازانی که مقابل آلمان نازی ایستادند
ادای احترام افسران بریتانیایی به یادبود سربازانی که مقابل آلمان نازی ایستادند

مراسم یادبود هفتاد و پنجمین سالروز پایان جنگ جهانی دوم به دلیل همه‌گیری جهانی کرونا امسال به صورت محدود و بدون حضور جمعیت روز جمعه ۱۹ اردیبهشت در آمریکا و شماری از کشورهای اروپایی برگزار شد.

هشتم ماه مه به «روز پیروزی در اروپا» (VE Day) معروف است و هرسال در این روز مراسمی ویژه و رژه‌هایی نظامی در کشورهای مختلف برگزار می‌شود.

اما در مراسم امسال هیچ رژه و آئین‌های جشن برگزار نشد و رهبران این کشورها در مراسمی بدون حضور جمعیت، در پای بناهای یادبود دسته‌های گل قرار دادند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، با حضور در بنای یادبود جنگ جهانی دوم با گذاشتن دسته گل به قربانیان ادای احترام کرد و از راه دور با شش کهنه‌سرباز به جا مانده از آن جنگ، که اکنون بین ۹۶ تا ۱۰۰ سال دارند، صحبت کرد.

جنگ جهانی دوم که در سال ۱۹۳۹ آغاز شد سال‌ها بین کشورهای محور (شامل آلمان، ایتالیا و ژاپن) و متفقین (شامل کشورهای مختلف به رهبری آمریکا، بریتانیا و اتحاد جماهیر شوروی) جریان داشت. این جنگ ویرانگر سرانجام در هشتم مه ۱۹۴۵ با تسلیم آلمان نازی و چهار ماه بعد با بمباران اتمی دو شهر ژاپن و تسلیم این کشور به پایان رسید.

در بریتانیا مراسم محدود یادبود از شامگاه پنج‌شنبه آغاز شد و در ساعت ۱۱ بامداد جمعه در سراسر این کشور مردم دو دقیقه سکوت کردند. خاندان سلطنتی بریتانیا نیز مراسم مختلفی تدارک دیده و ملکه این کشور قرار است شامگاه جمعه نطقی ایراد کند.

در فرانسه نیز امانوئل مکرون، رئیس جمهوری این کشور، بر مزار «سرباز گمنام» دسته گل قرار داد و برنامه‌ای با شرکت چند هواپیما در آسمان پاریس اجرا شد.

در آلمان، کشور شکست‌خورده در جنگ جهانی دوم، مراسم امسال با حضور آنگلا مرکل، صدر اعظم این کشور در بنای یادبود به صورت محدود برگزار شد.

روسیه معمولا مراسم «روز پیروزی» را ۹ مه، یک روز دیرتر از سایر کشورها، برگزار می‌کند.

برای مراسم امسال برنامه‌ریزی گسترده‌ای برای جشن‌ها و رژه بزرگ نیروهای مسلح صورت گرفته بود اما با همه‌گیری جهانی کرونا و به ویژه روند فزاینده آن در روسیه، این مراسم لغو شد و تنها قرار است روز شنبه ولادیمیر پوتین در مراسمی محدود در بنای یادبود شرکت کند.

در اوکراین نیز قرار است مراسمی محدوددر روز شنبه برگزار شود.

XS
SM
MD
LG