لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۰

وزیر کشور از کاربران اینترنت خواست «تحت تأثیر» کارزار «حجاب، بی‌حجاب» قرار نگیرند


وزیر کشور جمهوری اسلامی می‌گوید «خیلی از» بدحجابی‌ها با «یک تذکر مشفقانه» حل می‌شود
وزیر کشور جمهوری اسلامی می‌گوید «خیلی از» بدحجابی‌ها با «یک تذکر مشفقانه» حل می‌شود

در پی حمایت بسیاری از کاربران فضای مجازی از هشتگ «حجاب، بی‌حجاب» و انتشار تصاویر زنانی که در خیابان‌های شهرهای مختلف ایران، مخالفت خود با حجاب اجباری را ابراز می‌کنند، وزیر کشور جمهوری اسلامی از کاربران فضای مجازی خواست «تحت تاثیر» این کارزار قرار نگیرند.

باوجود شمار فراوان ویدئوهایی این کارزار که از داخل ایران پست می‌شود، احمد وحیدی روز چهارشنبه ۲۲ تیر در حاشیه جلسه هیئت دولت و در گفت‌وگو با خبرنگاران مدعی شد که این موارد «مربوط به ایران نیست و از خارج حمایت می‌شود.»

وی افزود: «این‌که عده‌ای در خارج بنشینند که معمولاً هم به دستگاه‌های اطلاعاتی خارجی وصل هستند - و بعضاً هم این امر معلوم شده است - بخواهند برای داخل تعیین تکلیف کنند، آن هم در یک مسئله با این اهمیت، قابل قبول نیست. ما از همه کسانی که با فضای مجازی سروکار دارند درخواست می‌کنیم که تحت تاثیر این القائات سوء قرار نگیرند.»

او در مورد ادعای «وصل بودن» مخالفان ایرانی حجاب اجباری «به دستگاه‌های اطلاعاتی خارجی» شواهد یا مدرکی ارائه نداد.

وزیر کشور جمهوری اسلامی در ادامه نیز مدعی شد حتی آن‌ها که در ایران حجابشان به گفته او «دقیق» نیست، معتقد به نظام هستند و در اثر سهل‌انگاری، نوع حجابی که باید را، رعایت نمی‌کنند.

وزیر کشور همچنین گفت به باور او «خیلی از» بدحجابی‌ها با «یک تذکر مشفقانه» حل می‌شود.

آقای وحیدی در حالی از «تذکر مشفقانه» سخن گفته است که در هفته‌های اخیر حضور نیروهای گشت ارشاد در معابر شهرهای مختلف شدت گرفته و در مواردی ویدیوهایی از برخورد خشونت‌بار با زنان و دختران و دستگیری آن‌ها منتشر می‌شود.

وزیر کشور یک روز پیش از این در لحنی متفاوت، با اشاره به موضوع عفاف و حجاب هشدار داده بود که «دستگاه‌های متولی» وظیفه «برخورد با هنجارشکنان را دارند و اجازه همراهی عامدانه با دشمن در جهت تخریب و آلوده فضا به کسی داده نمی‌شود.»

نارضایتی مردم، خشم حکومت
please wait

No media source currently available

0:00 0:06:02 0:00

رئیس عقیدتی سیاسی ارتش: حجاب خاکریز اول است

رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش روز سه‌شنبه «حجاب» را به «خاکریز اول» در جمهوری اسلامی تشبیه کرده و هشدار داده است چنانچه این خاکریز شکسته شود دیگر خاکریزها نیز از دست خواهند رفت.

عباس محمد حسنی این اظهارات را همزمان با روز حکومتی «عفاف و حجاب» در ایران یعنی سه شنبه ۲۱ تیرماه مطرح کرده است. این در حالی است طی روزهای اخیر هشتگ «حجاب، بی‌حجاب» در شبکه‌های اجتماعی فارسی‌زبان فراگیر شد.

در همین روز، شماری از زنان در تهران و شهرهای مختلف ایران با انتشار ویدئویی‌هایی از خود در شبکه‌های اجتماعی حجابشان را برمی‌دارند. آنها در این ویدئوها تاریخ روز تهیه ویدئوی خود را سه‌شنبه ۲۱ تیرماه عنوان می‌کنند.

رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش گفته است: «باید نسل جدید را اقناع کنیم که حجاب مهم‎ترین عامل مقابله با جنگ نرم دشمن است.»

عباس محمد حسنی تصریح کرده است: «لذا خاکریز اول جنگ نرم حجاب و عفاف است و در هر جبهه‌ای که خاک ریز اول از دست برود، خاکریزهای بعدی نیز یکی پس از دیگری از دست می‎رود.»

سخنگوی ارشد نیروهای مسلح هم روز سه‌شنبه افراد موسوم به «بدحجاب» و به‌ویژه هنرمندان و فیلم‌سازانی که از حجاب اجباری مورد نظر جمهوری اسلامی پیروی نمی‌کنند را «لشکریان شیطان» لقب داد.

در روز ۲۱ تیرماه مراسم رسمی در تهران و برخی از شهرها به مناسبت روز حکومتی «عفاف و حجاب» برگزار شد.

این در حالی است که ده‌ها تن از فعالان مدنی روز گذشته با انتشار بیانیه‌ای با عنوان «نه یعنی نه، این بار نه به حجاب اجباری» اعلام کردند که نامگذاری روز ۲۱ تیر از سوی حکومت جمهوری اسلامی به عنوان روز «حجاب و عفاف»، «بهانه‌ای برای نشانه‌گذاری جدید سرکوب بیشتر مردم و به‌طور خاص زنان ایرانی است».

این فعالان مدنی در بیانیه خود با اشاره به محدودیت‌هایی که «قانون حجاب اجباری» بر سر راه فعالیت زنان در جامعه ایجاد کرده است، گفته‌اند که «خسارت این قانون تحمیلی به از دست رفتن حق انتخاب پوشش محدود نمی‌شود. زنان به خاطر پوشش تحمیلی مانتو، چادر، مقنعه و روسری در موقعیت نابرابری نیز نسبت به مردان در فرصت‌های شغلی قرار می‌گیرند».

نام‌گذاری ۲۱ تیرماه به عنوان روز «حجاب و عفاف» برای اشاره به سالگرد آنچه که حکومت جمهوری اسلامی «قیام» مردم مشهد علیه ممنوعیت حجاب در سال ۱۳۱۴ می‌خواند، صورت گرفته است.

با استفاده از همشهری آنلاین، انتخاب، ایسنا و رادیو فردا
XS
SM
MD
LG