لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۲

برنامه ونزوئلا برای افزایش قیمت سوخت در پی واردات بنزین از ایران


همزمان با ورود چهارمین نفتکش حامل بنزین ایران، نیکلاس مادورو رئیس‌جمهوری ونزوئلا که مشروعیتش زیر سوال رفته است اعلام کرد که قیمت بنزین افزایش خواهد یافت.

چهارمین نفتکش ایرانی حامل بنزین روز چهارشنبه هفتم خرداد وارد آب‌های کارائیب در نزدیکی مرزهای ونزوئلا شد.

قبلا سه نفتکش ایران در سواحل ونزوئلا لنگر انداخته بودند.

پنج نفتکش ایران با محموله یک میلیون و ۵۳۰ هزار بشکه‌ای بنزین و مواد اکتان‌افزا دو ماه پیش راهی ونزئلا شدند و طی روزهای گذشته یکی پس از دیگری به سواحل این کشور رسیدند.

نیکلاس مادورو می‌گوید دیگر دوره عرضه بنزین تقریبا رایگان تمام شده و شهروندان باید بابت خرید بنزین پول خرج کنند.

ونزوئلا برای دو دهه است که زیر بار یارانه‌های سنگین انرژی رفته و ارزان‌ترین بنزین جهان را به مشتریان داخلی عرضه می‌کند.

تقاضای داخلی بنزین این کشور حدود ۳۰۰ هزار بشکه در روز است، اما به‌خاطر افت شدید ظرفیت پالایشگاهی کشور، بنزین جیره‌بندی شده به طوری که ماه گذشته تنها روزانه ۳۰ هزار بشکه بنزین در پمپ‌بنزین‌های ونزوئلا توزیع شد.

کمبود شدید بنزین باعث شده که قیمت آن در بازار سیاه ونزوئلا به بالای ۲ دلار صعود کند که گران‌ترین بنزین در جهان است.

معمای ۹ تن طلا

قبلا گزارش شده بود که ونزوئلا ۹ تن طلا توسط شرکت هواپیمایی ماهان به ایران تحویل داده است. مقامات ایران این موضوع را رد کرده‌اند.

ارزش ۱.۵ میلیون بشکه بنزین ارسالی ایران ۴۰ تا ۴۵ میلیون دلار است، اما ارزش ۹ تن طلا حدود ۵۰۰ میلیون دلار است؛ موضوعی که به ابهام‌ها پیرامون معاملات ایران و ونزوئلا افزوده است.

حجت‌الله سلطانی سفیر ایران در ونزوئلا روز چهارشنبه گزارش‌ها درباره تسویه بدهی محموله‌های بنزین ایران با طلای ونزوئلا را رد کرد و گفت بنزین ایران با کالاهای ونزوئلا تهاتر خواهد شد.

اما خبرگزاری رویترز اخیرا گزارش داد که ایران قبلا با ارسال قطعات یدکی، خدمات و تجهیزات از طریق پروازهای شرکت ماهان، بخشی از ظرفیت پالایشگاهی ونزوئلا را احیا کرده است.

معلوم نیست این قطعات یدکی تولید خود ایران بوده یا از کشور دیگری خریداری شده است. همچنین دقیقا معلوم نیست ارزش این کالاها و خدماتی که ایران برای احیای ظرفیت پالایشگاهی ونزوئلا انجام داده، چه میزان بوده است.

میزان پالایش روزانه نفت ونزوئلا از ۱.۳ میلیون بشکه در سال‌های گذشته به ۱۱۰ هزار بشکه در ماه مارس سال جاری (فروردین) سقوط کرده بود، اما رویترز می‌گوید با کمک قطعات و تجهیزات ارسالی، همچنین فعالیت مهندسان ایرانی، میزان پالایش نفت ونزوئلا در ماه‌های آوریل و مه به ۲۱۵ هزار بشکه افزایش یافته است.

طی سال‌های گذشته دولت ونزوئلا با از بین رفتن ظرفیت پالایشگاهی کشور به خاطر فرسودگی و عدم سرمایه‌گذاری، مجبور به جیره‌بندی بنزین شده است.

آقای سلطانی در گفت‌وگو با شبکه العالم، با رد دریافت پول محموله‌های بنزین از طریق طلا گفته است: «برای این کار نیاز به دریافت طلا نیست و راه‌های دیگری مانند تهاتر مواد غذایی، قهوه و کاکائو وجود دارد.»

با استفاده از گزارش‌های رویترز، العالم و رادیو فردا/ ف.ق/ک.ر
XS
SM
MD
LG