لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۲

«کودتا» در ونزوئلا؛ گوایدو: پایان قطعی غصب کشور فرا رسیده است


خوان گوایدو از مردم ونزوئلا خواسته است تا به خیابان‌ها بریزند.
خوان گوایدو از مردم ونزوئلا خواسته است تا به خیابان‌ها بریزند.

ساعتی پس از پیام توییتری رهبر مخالفان ونزوئلا، وزیر دفاع این کشور در پیامی اعلام کرد که حکومت این «حرکت کودتایی» را که کشور را از «خشونت پر خواهد کرد» رد می‌کند.

خوان گوایدو، رهبر مخالفان حکومت ونزوئلا، در چند پیام توئیتری که روز سه‌شنبه منتشر شد ضمن این که از مردم خواست به خیابان‌ها بیایند چنین گفت: «پایان قطعی غصب کشور فرا رسیده است.»

در رشته توئیتی که آقای گوایدو منتشر کرده است همچنین ویدئویی هست که او را در کنار گروهی یا یونیفرم ارتش نشان می‌دهد. در گزارش‌ها آمده است که این ویدئو در نزدیکی پایگاه هوایی شهر کاراکاس به نام لاکارلوتا ضبط شده است.

خوان گوایدو در این ویدئو مردم را خطاب قرار داده و از آنها می‌خواهد به خیابان‌ها بریزند.

ایالات متحده خوان گوایدو، رهبر مخالفان دولت ونزوئلا، را به‌ عنوان رئیس‌ جمهوری موقت این کشور به‌ رسمیت می‌شناسدو در کنار بیش از ۵۰ کشور دیگر، خواستار برگزاری انتخابات ریاست‌ جمهوری در ونزوئلا است.

آقای گوایدو در پیام ویدئویی خود تاکید می‌کند که «مرحله نهایی» طرح او برای برکناری نیکلاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا، آغاز شده است.

ساعتی بعد، در واکنش به پیام رهبر مخالفان، وزیر اطلاعات ونزوئلا خبر داد که دولت با «گروه کوچکی از خائنان ارتش» برخورد کرده است.

به گفته خورخه رودریگز، وزیر اطلاعات، این گروه در پی به راه انداختن کودتا بوده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، در پی این پیام بود که وزیر دفاع ونزوئلا نیز اعلام کرد: «ما این حرکت کودتایی را که هدف از آن آکندن کشور از خشونت است رد می‌کنیم.»

این تاییدی است بر این که دست‌کم گروهی از نیروهای ارتش این کشور به خوان گوایدو و مخالفان مادورو پیوسته‌اند.

خوان گوایدو گفت: «نیروهای مسلح تصمیم درست را گرفته‌اند و اکنون چشم‌انتظار حمایت مردم ونزوئلا هستند.»

طی هفته‌های اخیر ونزوئلا با بحران گسترده ناشی از قطع سراسری برق، مشکلات در آب‌رسانی و سیستم‌های مخابراتی روبه‌رو بوده ‌است.

نیکلاس مادورو انگشت اتهام خود را در مورد بحران اقتصادی و شرایط فعلی به ‌سوی ایالات متحده گرفته و می‌گوید این اقدامات برای سرنگون کردن دولت او است.

خوان گوایدو و مخالفان، دولت را مسئول بحران می‌دانند و می‌گویند ناکارآمدی آن در سال‌های اخیر، وضعیت فعلی را به ‌وجود آورده است.

گوایدو، رئیس پارلمان ونزوئلا، ریاست‌ جمهوری مادورو را «نامشروع» می‌داند و خود به‌ عنوان رئیس ‌جمهوری موقت سوگند خورده ‌است.

وزیر خارجه آمریکا گفته است که واشینگتن برای «پاسخگو کردن» نیکلاس مادورو و حامیان او، از تمامی ابزارهای سیاسی و اقتصادی استفاده خواهد کرد.

در مقابل کشورهایی چون ایران و روسیه از حکومت نیکلاس مادورو حمایت می‌کنند.

منابع: خبرگزاری رویترز، توییتر، رادیوفردا/ ف. دو.
XS
SM
MD
LG