لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۷

دست دوستی گوآیدو به سوی بزرگ‌ترین حامیان مادورو


خوآن گوآیدو روز پنج‌شنبه به خبرگزاری رویترز گفت که بار دیگر دست دوستی به سوی روسیه و چین، دو حامی بزرگ دولت نیکلاس مادورو در ونزوئلا، دراز کرده و از آنها خواسته است تا از مردم معترض حمایت کنند.

در مقابل آمریکا که از همان ساعات آغازین شروع کارزار آقای گوآیدو از او اعلام حمایت کرده است، روسیه و چین در کنار کشورهایی چون ایران و ترکیه هم‌چنان بر حمایت از نیکلاس مادورو پافشاری می‌کنند.

حال گوآیدوی ۳۵ ساله به رویترز گفته است که در مکاتباتی رسمی با دو دولت چین و روسیه استدلال کرده است که منافع آنها در این است که به جبهه مخالف آقای مادورو بپیوندند.

ونزوئلا بزرگ‌ترین ذخیره شناخته‌شده نفت در جهان را داراست، با این حال ماه‌هاست که مردم این کشور تحت فشار اقتصادی شدید زندگی می‌کنند، آن قدر شدید که بر اساس یک تحقیق دست‌کم ۷۰ درصد ونزوئلایی‌ها در چند سال اخیر به طور متوسط هفت تا هشت کیلوگرم وزن کم کرده‌اند.

خوآن گوآیدو گفت: «آن چه بیش از همه به کار روسیه و چین می‌آید ثبات کشور و تغییر دولت است. مادورو از ونزوئلا محافظت نمی‌کند، او از سرمایه‌گذاری هیچ کس محافظت نمی‌کند.»

این دومین بار است که رقیب جوان نیکلاس مادورو دست دوستی به سوی دو کشور روسیه و چین دراز کرده است.

در همین حال روز پنج‌شنبه گزارش‌ها حاکی از آن بود که پلیس مخفی ونزوئلا به محل زندگی خوآن گوآیدو سر زده‌اند. تنها دختر کوچک او و همسرش در منزل بودند.

خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام ارشد در دولت آمریکا نوشت که دولت دونالد ترامپ این گونه «اقدامات برای ارعاب» را «بسیار جدی» تلقی کرده و حتما عواقبی برای آن در نظر خواهد گرفت.

آمریکا پیشتر هم به حکومت ونزوئلا هشدار داده بود که هرگونه اقدام علیه خوآن گوآیدو «پیامدهای جدی» برای این حکومت درپی خواهد داشت.

دولت آمریکا پس از آن این هشدار را صادر کرد که دیوان عالی ونزوئلا روز سه‌شنبه، ۹ بهمن، به درخواست دادستان کل این کشور حکم ممنوعیت سفر و انسداد دارایی‌های آقای گوآیدو را صادر کرد.

پارلمان اروپا روز پنج‌شنبه خوآن گوآیدو، رئیس پارلمان و رقیب نیکلاس مادورو، را به عنوان رئیس‌ جمهوری موقت این کشور به رسمیت شناخت. هدف از این اقدام نمادین، به گفته پارلمان اروپا، اعمال فشار بر نیکلاس مادورو است.

منابع: خبرگزاری رویترز، رادیوفردا/ ف. دو.
XS
SM
MD
LG