لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۱

آمریکا: ونزوئلا در ازای کمک‌های نفتی، به ایران طلا می‌دهد‎‎


پومپئو خواستار بستن حریم هوایی کشورها به روی پروازهای ماهان ایر به ونزوئلا شده است.
پومپئو خواستار بستن حریم هوایی کشورها به روی پروازهای ماهان ایر به ونزوئلا شده است.

یک مقام دولت آمریکا روز پنجشنبه ۱۱ اردیبهشت گفته است، ونزوئلا احتمالا در ازای کمک‌های ایران برای تعمیر و بازسازی صنعت نفت این کشور به تهران طلا می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، الیوت آبرامز، نماینده ویژه دولت آمریکا امور ونزوئلا که در اندیشکده محافظه‌کار هادسون در واشینگتن صحبت می‌کرد، اظهار داشت: ایران در هفته جاری تعداد بیشتر و بیشتری هواپیما به این کشور آمریکای جنوبی فرستاده است.

نماینده ویژه دولت آمریکا امور ونزوئلا اضافه کرده است، حدس ما این است آنها (در ازای این کار) طلا دریافت می‌کنند.

الیوت آبرامز در ادامه گفته است: این هواپیماها که از ایران به (ونزوئلا) می‌روند وسایلی را برای صنعت نفت (این کشور) می‌برند و در ازای این خدمات، طلا بر می‌گردانند.

این مقام دولت آمریکا به نقش ایران در حمایت از حکومت نیکلاس مادورو اشاره کرده و گفته است نوع حمایت ایران از حمایت چین و روسیه از حکومت ونزوئلا متفاوت است.

وی اضافه کرد: دلیل طرح این مسئله تنها این نبود که نشان دهم ایران دارد نقش فزاینده‌ای ایفا می‌کند، بلکه موضوع دریافت نقدی است.

الیوت آبرامز می‌گوید٬ نیکلاس مادورو سال گذشته از چین و روسیه درخواست وام بیشتر کرده بود، اما تاکنون یک سنت هم دریافت نکرده است.

منابع مطلع هم به خبرگزاری بلومبرگ گفته‌اند، حکومت ونزوئلا در ازای کمک‌های ایران به راه اندازی پالایشگاه‌های فلج شده این کشور ۹ تن طلا معادل ۵۰۰ میلیون دلار با هواپیما به تهران فرستاده است.

در همین زمینه، مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا روز گذشته از کشورهای جهان خواست حریم هوایی خود را به روی پروازهای شرکت هواپیمایی ماهان ایر ببندند.

مایک پومپئو گفته بود: این پروازها باید متوقف شوند و کشورها نباید به هواپیماهای ماهان اجازه عبور از حریم هوایی خود را بدهند، همانطور که بسیاری از کشورها اجازه فرود به این شرکت هواپیمایی را لغو کرده‌اند.

دولت دونالد ترامپ طی یک سال اخیر حکومت نیکلاس مادورو را «تحت فشار حداکثری» قرار داده تا به نفع خوآن گوآیدو، رهبر اپوزیسیون ونزوئلا، از قدرت کناره‌گیری کند.

آمریکا و کشورهای اروپایی می‌گویند، نیکلاس مادورو در سال ۲۰۱۸ در حالی در قدرت ماند که مانع مشارکت مخالفان خود در پروسه انتخاباتی شده بود. خوان گوآیدو از سوی ایالات متحده و بیش از ۵۰ کشور دیگر به عنوان رئیس‌ جمهور قانونی ونزوئلا شناخته شده است.

در همین حال، خبرگزاری آسوشیتدپرس هفته گذشته گزارش داده بود که با افزایش فشار آمریکا بر حکومت نیکلاس مادورو او برای تولید بنزین از ایران کمک خواسته و تهران نیز به این کشور مواد پالایشگاهی ارسال کرده است.

این خبرگزاری به نقل از منابع خود نوشت که آقای مادورو برای جلوگیری از کمبود بنزین در این کشور آمریکای جنوبی دارای ذخایر نفتی، رو به ایران آورده است.

منابع: خبرگزاری فرانسه، بلومبرگ، آسوشیتدپرس و رادیو فردا
XS
SM
MD
LG