لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۸

«بحران درمانی و بهداشتی در ونزوئلا»


ونزوئلا مدتی طولانی‌ست که دستخوش بحران‌های سیاسی و اقتصادی شده‌است
ونزوئلا مدتی طولانی‌ست که دستخوش بحران‌های سیاسی و اقتصادی شده‌است

خبرگزاری رویترز در گزارشی به بحران فزاینده در امور بهداشتی و درمانی ونزوئلا، وضعیت کمبود دارو، مشکلات پیوند عضو، بیماری‌های خاص و حتی قطعی آب و کمبود مواد در بیمارستان‌های اصلی آن کشور پرداخته‌است.

رویترز در گزارش خود به یاسمیرا کاستارو، شهروند زنای اشاره کره است که در جوانی پیوند کلیه انجام داد، اما اکنون دیگر قادر به یافتن داروهای لازم برای جلوگیری از پس زدن عضو توسط بدنش نیست.

او حالا سه بار در هفته به دیالیز برای پالایش خونش نیاز دارد. اما بیمارستان وابسته به دانشگاه مرکزی ونزوئلا، که زمانی یکی از عالی‌ترین موسسات آمریکای جنوبی بود، اغلب دچار قطعی آب و کمبود مواد دیالیز است.

کاستارو به رویترز گفته‌است: « من شب‌ها اصلا نمی‌خوابم، فقط فکر و خیال می‌کنم.»

رویترز به نقل از گروه دفاع از تندرستی کودویدا، که یک سازمان غیردولتی‌ست، می‌گوید حدود ۳۱ ونزوئلایی در ماه گذشته به علت کمبود دارو عضوهای پیوندی را پس زده‌اند. در سه ماه گذشته حداقل هفت نفر به دلیل عوارض ناشی از نارسایی اندام‌های پیوندی جان خود را از دست داده‌اند.

به گفته خوزه مانوئل اولیوارس، انکولوژیست و نماینده مجلس از جناح مخالف نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا، تقریبا نیمی از واحدهای دیالیز کشور از رده خارج‌ هستند.

بیماری‌های کنترل شده مانند دیفتری و سرخک به دلیل کمبود واکسن و آنتی‌بیوتیک‌ها دوباره شایع شده‌اند، و این در حالی‌ست که ونزوئلایی‌هایی که مبتلا به بیماری‌های مزمن نظیر سرطان یا دیابت هستند اغلب باید از درمان صرف‌نظر کنند.

در همین حال صدها هزار نفر از ونزوئلایی‌های ناامید از جمله بسیاری از پزشکان متخصص از کشور رفته‌اند.

بیماران پیوند عضو یا باید از بازار سیاه دارو بخرند، یا از خویشاوندان خود در خارج از کشور بخواهند برایشان دارو بفرستند یا به روش خطرناک کم‌کردن مقدار داروی روزانه‌ دست بزنند.

دولت مادورو اعلام کرده است که مجرمان واقعی بازرگانان سرشناس وابسته به آمریکا هستند که برای نابود کردن دستور کار دولت سوسیالیست، اقدام به نگهداری داروها و اعمال تحریم می‌کنند.

تلاشگران حوزه تندرستی معتقدند که فساد دولتی و دولت مادورو مسئول بحران پزشکی‌ هستند.

رویترز می‌گوید در بیمارستان‌ها و مراکز دیالیز فرسوده‌ای که از آنها بازدید کرده، بیماران درخواست کمک‌های بشردوستانه کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG