لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۲

اپوزیسیون ونزوئلا انتخابات کنگره این کشور را تحریم کرد


خوآن گوایدو، رهبر مخالفان در ونزوئلا
خوآن گوایدو، رهبر مخالفان در ونزوئلا

ائتلاف احزاب سیاسی در ونزوئلا به رهبری خوآن گوایدو، روز یکشنبه ۱۲ مرداد اعلام کرد که در انتخابات پیش روی کنگره این کشور شرکت نخواهد کرد.

برگزاری این انتخابات از سوی مقام‌های وفادار به نیکولاس مادورو اعلام شده است.

خوان گوایدو که ریاست‌جمهوری نیکلاس مادورو را نامشروع و نتیجه تقلب و سرکوب مخالفان می‌داند، خود را رئیس‌جمهور موقت خوانده است. ایالات متحده و بیش از پنجاه کشور دیگر ریاست‌جمهوری خوان گوایدو را به رسمیت شناخته‌اند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، گروهی متشکل از ۲۷ حزب، انتخابات ششم دسامبر را «متقلبانه» توصیف کرده و اعلام کرده‌اند که در آن شرکت نخواهند کرد.

این احزاب می‌گویند که دولت مادورو حق مصونیت قانونی ۳۰ تن از قانون‌گذاران اپوزیسیون را سلب کرده، بیش از ۱۰ تن از آنها را تبعید کرده و پنج نماینده را نیز به زندان انداخته است.

این احزاب سیاسی تأکید می‌کنند که در چنین شرایطی انتخابات ماه دسامبر نمی‌تواند به صورت عادلانه برگزار شود.

نتیجه انتخابات کنگره قرار است جناح کنترل‌کننده پارلمان این کشور، موسوم به انجمن ملی، را مشخص کند.

رهبری انجمن ملی ونزوئلا را هم‌اکنون خوآن گوایدو بر عهده دارد و این تنها شاخه از دولت ونزوئلاست که تحت کنترل مادورو نیست.

نیکلاس مادورو که رهبران کنگره را متهم به «دست‌نشاندگی آمریکا» می‌کند، هنوز به این تصمیم اپوزیسیون واکنشی نشان نداده است.

ونزوئلا در یک بحران سیاسی و اقتصادی شدید به‌سر می‌برد و حدود پنج میلیون نفر از جمعیت آن در سال‌های اخیر به خارج از کشور گریخته‌اند.

XS
SM
MD
LG